Verbouwing BMW R75/5 van 1972
* van tourmotor naar Caféracer *


Juni 2006

test006

De botte bijl gaat er in, de knoop doorgehakt, de BMW krijgt een metamorfose. Directe en indirecte aanleiding hiertoe is het overlijden van mijn maatje Hans, u allen ook bekend als Etaman.

Hans was altijd sterk aanwezig, we hebben door de loop der jaren een zeer goede band met elkaar opgebouwd. Hans was er altijd als er wat te sleutelen was, Hans was er altijd als er met de motoren gereden werd. Hans reed altijd op de BMW, zelf reed ik altijd op de Liberator.

Om de herinnering aan Hans in ere te houden en opdat hij niet vergeten wordt, heb ik besloten om de motor een geheel ander aanzien te geven. Vlak na zijn overlijden had ik al besloten dat de motor het juiste geluid moest hebben. De buurt en Assen zal weten dat hij in gedachten bij een ieder die hem heeft gekend, door blijft leven en nooit vergeten zal worden.

Standaard uitvoering:

rb001

Wat moet het ongeveer worden??????? :

rb002

Iets in deze trant, maar dan zonder schijfremmen aan de voorzijde, uitlaat systeem matzwart. Wellicht het blok ook matzwart. Fotovoorbeeld van Internet af geplukt.


Het begin:


Andere uitlaten:

De opzet van het geheel is om de motor dusdanig om te bouwen dat hij ook weer terug gebouwd kan worden in de originele staat. De originele sigaardempers worden gedemonteerd, megafoons heb ik in gedachten om het bekende race geluid van weleer terug te krijgen. Door toeval kom ik aan een paar megafoons in ruwe vorm, komen bij Piet Bremer vandaan, die ze destijds had gemaakt voor de Moto Guzzi zijspancombinatie, waar in de jaren ’70 mee werd geraced. Dempers waren iets aan de lange kant, behoorlijk stuk er vanaf geflexed zodat dit qua lengte wat meer in de juiste proporties zou komen. De dempers waren geheel open, bij stationair lopen was het net een tractor, bij het gas open trekken was het verschrikkelijk, wat een mooi geluid.

0127img

In mijn achterhoofd speelde de gedachte, dat de politie het waarschijnlijk ook wel een erg mooi en oorverdovend geluid zou vinden. Toch maar iets van dempertjes er in zetten, nu is het acceptabel en nog steeds zeer fraai bij hogere toerentallen en optrekken.

test034

Helaas heb ik door het een en ander af te reageren op de motor, binnen de kortste tijd de versnellingsbak aan gruzelementen gereden, de 2e versnelling was volledig kapot. Van het losse tandwiel zijn 3 tanden af gebroken en van de tussenas 1 tand. Gelukkig gebeurde dit in de stad, kon nog net thuis komen met zo nu en dan een geblokkeerd achterwiel. Losse onderdelen blijken toch wel moeilijk te vinden, besloten wordt om naar een gebruikte bak uit te zien. Oproep wordt geplaatst op het Motorforum en binnen een paar uur heb ik al een adres voor een betaalbare gebruikte bak. Inzake deze, mag ik de naam vermelden van JanBMW. Goeie tip!

Friesland ingedoken op zoek naar het plaatsje Burum, hier vindt ik de bak bij Thijs. Toch nog maar verder rond gekeken, want er lagen nog wel meer onderdelen die ik nodig was: setje gebruikte bochten, vliegwiel ter vermaking tot gatenkaas, korte rubbers voor de vorkpoten, kan weer wat doen.

Nu nog iemand vinden die de gaten er in kan maken. Kom terecht bij Erik, wederom na een tip van JanBMW. Deze had gesproken met Erik in Roden tijdens de Eggrun 2006, blijkt ook een behoorlijk BMW fanaticus te zijn. Vliegwiel in de zadeltas gedropt en afgereisd naar Erik. Die woont echt aan het einde van de wereld zeg, bleef nog net niet met mijn arm in het prikkeldraad hangen. Toevallig ook een Liberator-aanhanger, heeft al 20 jaar deze motor. Poos blijven kletsen en vliegwiel aldaar achter gelaten voor verdere behandeling, ben benieuwd wat dit gaat worden en wat het gaat doen.

vliegwiel2a
Het gewijzigde vliegwiel
(400 gram lichter)

Terug gereden naar Assen om even wat te eten en daarna door naar HMI Italiaanse motoren in Kiel-Windeweer. Hier nog niet eerder geweest en keek mijn ogen uit. Veel klassiek spul, waaronder MV Agusta, Moto Guzzi uiteraard, Benelli, Aermachi en dat soort spul. Info gevraagd over diverse onderdelen, belangrijkste waren eigenlijk de carburateurs van de firma Dell Orto in 36 mm uitvoering met acceleratiepomp, kwijl, kwijl, kwijl.

Zoiets dus:

rb004

Nog wel koplamp-oortjes gescoord van Tommaselli.

rb005

rb006

Thuis gekomen deze gemonteerd, was nog even lastig, want de BMW wilde telkens omflikkeren, was ik niet zo gecharmeerd van. Harmonica rubbers van de vorkpoten verwijderd en vervangen voor korte rubbers, staat gelijk al sportiever. Koplamp-oren gemonteerd, spatborden verwijderd, knipperlichten en achterlicht verwijderd, zo: het wordt al een mooie sloper op deze manier. Kentekenplaat weg gebracht om een nieuwe te laten maken in oud blauw met als ondergrond een plaat met verchroomde randen, maar weer afwachten of dit aan het doel beantwoordt.

De snelle nokkenas(arbre a cames) van 336 graden staat in bestelling bij de Hobbyist in Hunsel, alsmede een sport/race zadel van Giuliari. Kan haast niet wachten totdat deze binnen is, ben erg benieuwd hoe dit staat.

test042

Snelle nokkenas / 336 graden: daarnaast het sportzadel

336a

rb008

Clip ons welke nog moeten komen:

rb009

rb010
Nog een voorbeeld van een caféracer.


0124img
Het begin is er.

0126img
Koplamp-oortjes gemonteerd.

0153img
Carburateur-deksel, voor

0154img
en na het polijsten

We gaan verder:
Ben nu in de ban van de kleur zwart, matzwart welteverstaan, proefje gedaan op de zijkant van de versnellingsbak en deze gespoten met hittebestendige verf van Motip, staat cool.
Waarschijnlijk doe ik het hele blok en versnellingsbak en cilinders en koppen op deze manier.
Alle accenten worden zo op deze manier naar de achtergrond verdrongen en krijgt het Wolfje-effect nog meer impact.

mb001

Het wordt dus een no-nonsens machine met de nadruk op nonsens, grimmig zwart, met hier en daar een accent van chroom of gepolijst aluminium.
Het project gaat gewoon door en elk idee veranderd met de dag, dat is het leuke van deze ombouw, maar wel met een hele trieste achtergrond.
Zitten tot nu toe momenten bij dat ik helemaal leeg ben en doelloos in de opening van de garage een sjekkie rook en denkend aan het verleden.
Ik kijk naar Hans zijn huis, komt hij al? Hij komt dus niet en da’s zwaar k…….
Op deze momenten moet je weer door en je gaat er dan ook voor, in memory of.

Eerst maar eens een fatsoenlijke Harleylift aangeschaft bij Powertools in het Friesche Haulerwijk, samen met een krukje sleutelt dit even wat fatsoenlijker en relaxder.
Motor staat nu stevig vast gesjord op de lift en het werkt net even wat overzichtelijker.

Aan de slag met de uitlaatbochten dan maar, pijpje van de balanspijp er af geslepen, tank geheel ontdaan van nodeloze attributen, kan zwart gespoten worden.

Broer Richard hier maar mee opgezadeld, die kan dit erg goed, als de tank er weer is naar Max Manak brengen voor de juiste Wolf decoratie, dit is Max wel toe vertrouwd. Zit er aan te denken om de decoratie uit te laten voeren in bladgoud, zal dit met Max overleggen.

Versnellingsbak een dezer dagen nog even bij Peter van der Heijden afleveren, er mist namelijk een stukje aluminium waar de koppelingskabel doorheen moet, moet opgelast worden en dan verder bewerken.

nummerplaat
Oud en nieuw.

Kentekenplaat met chroomrand houder is reeds binnen, ziet er wel cool uit, jammer dat de kentekenplaat niet zwart gespoten mag worden, maakt ook niet uit, deze is ook illegaal, zit geen keurmerk van Rijkswege in, so what!

mb002
Zie weer een voorbeeld op Internet, glimt me net even teveel:

Aluminium spatborden & imitatie Lucas achterlicht + bracket staat in bestelling bij Peters Classic Bike Parts, maar weer wachten, kan eerst niks doen zonder de benodigde onderdelen. Zul je zien dat alles straks in ene male tegelijk binnenkomt.
Geduld heb ik wel, ben het wel gewend, maar het begint nu toch wel aardig te kriebelen, wil hem graag horen lopen in de gewijzigde uitvoering.

Uitlaatbochten zijn al weer terug van Richard, heeft ze mooi dichtgelast en geslepen, hoef het alleen nog maar te polijsten en te spuiten.


Het is inderdaad net of de duvel er mee speelt, kreeg vanmorgen de zwart gespoten brandstoftank terug, nokkenas, zadel en nog wat klein spul kwam binnen en vanavond het vliegwiel terug gekregen van Erik, geweldig! Vliegwiel ziet er perfect uit, precies wat ik in gedachten had en ook nog eens met 0 gram onbalans.
Nu alleen de spatborden en het achterlicht nog en er kan weer veel gedaan worden.

Had het er nog met Erik over dat de machine erg mat-zwart wordt, hierover ook vaak met Hans gesproken, geen poes-pas, gewoon een basic machine maken zonder al teveel opsmuk.
Denk dat de lijn waarin de motorfiets wordt opgezet, ook de gedachte en fantasie van Hans zou zijn.

En jawel, de volgende dag komen de spatborden samen met het achterlicht en steun binnen.
Nu heb ik geen excuus meer, ga aan de gang met de motor, heb nu zat te doen.

zadel
Achteraanzicht zonder spatbord etc.
 

achterkant
Achteraanzicht met spatbord,
kenteken en lamp.

Zal nu eerst maar wat ruimte gaan maken in de schuur en op de werkbank, wordt nu wel erg vol en on-overzichtelijk om fatsoenlijk te kunnen werken.

Aanvang gemaakt met het voorspatbord, deze is wat aan de lange kant, dus wordt er een behoorlijk stuk van af geflexed, kort van voren en kort van onder bij de beugel. Spatbord staat aan de voorkant eigenlijk iets te hoog door de radius van het spatbord, moet maar gaan experimenteren met busjes er tussen om het geheel er esthetisch verantwoord uit te laten zien.

Achterspatbord idem dito, eerst de kentekenplaat + houder gemonteerd en daarboven het achterlicht, ook hier moet van het gedeelte wat niet in het zicht zit een stuk af en dan blijkt dat aluminium toch wel taai spul is en lastig te bewerken. In 1 hand het spatbord en in de andere hand de haakse slijper, het gaat allemaal weer goed en ik schiet niet uit, de verwondingen blijven achterwege.

lucas2
Imitatie Lucas achterlicht+steun

voorspatbord1a
Aluminium voorspatbord

voorspatbord2a
Vooraanzicht spatbord

Een en ander wordt eerst provisorisch bevestigd, want de aandacht gaat nu eerst naar de nokkenas.
En hier begint de ellende: 2 imbusbouten willen niet los, de 1e bout is gelijk kapot van binnen, het lijkt verdorie wel pisbakkenstaal.
Probleem is dat ze achter het tandwiel zitten en alleen bereikbaar via een paar redelijk kleine gaten, hoe ik dit nu weer oplos?
Eerst de vraag maar op het forum neergelegd van de Hobbyist, hoop dat iemand een goed antwoordt heeft.
JanBMW opperde al het idee om dit met een slagschroevendraaier te doen met een lange imbusdop van 5 mm.
Ja!, heb er eentje los!

IMG_0224
Alles gelabeld.
0225img
Nokkenas wil er niet uit
(zitten 2 bouten loeivast).
0227img
Cylinder en zuiger zien er uit als nieuw.
 

Nu kan ik verder (dacht ik).
Alleen nog maar een krukaslager en tandwiel verwijderen en de hele distributie kan er af.
Lager wil nog wel, krukastandwiel dus niet, geen nood, de haakse slijper in de ketting gezet en de nokkenas kan er eindelijk uit.
Uiteraard de nieuwe snelle as gelijk passen en ronddraaien, dat wil nu net niet, wat is dit nu weer dan?
De oude as zit namelijk met een spie verbonden in de rotor van de oliepomp, de nieuwe as heeft 2 vlakke kanten en zet zichzelf daardoor gelijk muurvast.
Tegenslag dus en hier maar weer achteraan bellen hoe dit zit, ook vraag gesteld aan de specialisten en op BMW forum en motorforum.
Hier komen weer de nodige nuttige tips uit.

nokkenas1
Links de oude nokkenas en rechts de nieuwe.

Goed, naar nu pas blijkt moet de binnenste rotor van de oliepomp worden vervangen door een type wat bij de snelle nokkenas hoort. Kreeg weer een goeie tip van Erik om een wandelende BMW encyclopedie te bellen(Richard). Deze vertelde ook, dat er een rotor in moet, van een jonger type BMW en dit moet zo passen.
Had men bij het bestellen mijns inziens ook wel even mogen aangeven, maar goed, het staat in bestelling.
De koppeling/drukgroep en vliegwiel verwijderd om bij het deksel van de oliepomp te komen. U raadt het alweer, alle 4 de bouten zitten loeivast, ik had ook niet anders mogen verwachten.
Gelijk bij de 1e bout breekt het bitje spontaan doormidden, zal wel Ikea kwaliteit zijn.
Momenteel veel te warm in de schuur om ook maar iets te doen, thermometer staat op 34 graden, zelfs het lichtknopje aandoen is al vermoeiend.
Temperatuur moet eerst maar wat zakken, dit is geen werken gelijk en al helemaal niet met dit soort klussen, welke ik wel mezelf op de hals heb gehaald.
Heb ook nog niks van Max gehoord, artiesten moet je ook niet opjagen, laat maar gaan, hij belt me ongetwijfeld wel als de beschildering gereed is.

Het is nu onderhand 6 juli, komen weer wat kleine onderdelen binnen, nodig voor het motorblok: de juiste oliepomp rotor, distributieketting met vis aansluiting, pakking voor distributiedeksel, aanzuigrubbers voor carburateur/cilinderkop.
Nu maar hopen dat alles goed past.

Nee dus, zitten 2 stuks M6 bouten bij om het nokkenasdeksel mee vast te zetten, moet M8 zijn.
Blijken er ook nog andere bouten in het vliegwiel te moeten, zit nu 10 mm dikte in en dit moet 11 mm worden, ik wordt hier zo moe van, de ene tegenslag na de andere. Bouten van het oliepomp deksel willen uiteraard ook niet los, de een na de andere krijgt gelijk een ronde kop.
Pleur het hele blok er nu maar uit en zet hem op de werkbank, kan ik tenminste goed op sommige boutjes rammen. Dit wil dus niet als alles nog in het frame zit.
Kan de carterpan er straks ook nog onderweg, hier wil ik een tussenstuk op plaatsen, zodat de motorolie inhoud vergroot wordt met circa 2 liter.
Mocht ik dit in huis hebben, zal het ook wel niet passen, maar daar ben ik inmiddels goed op voor bereid. Mijn potje met incasseringsvermogen groeit met de dag.
Heb het voor vanavond dus wel eerst weer gezien en ik houdt het dan ook vooreerst voor gezien.


Another day in july,

Nog met het vliegwiel en boutje bij Harm (Harley Harm) geweest voor advies, gewoon monteren, lijkt niet zo’n probleem dacht ook hij.
Zet het spul in elk geval vast met Loctite, tegen het advies van BMW in. Ben wel vaker eigenwijs, de ene keer gaat het goed, de andere keer niet. Ga vandaag aan de gang om het blok uit het frame te halen, kan zo nergens goed bij en de bouten die los moeten, gaan allemaal aan gort.
Need more space in dit geval.

rbjuli01a rbjuli01b

Verwijderen van de 4 bouten van de oliepomp. Bouten zijn nu verwijderd.
Dit was slechts een uurtje werk ongeveer, je kunt er zo fijn bij, lekker veel gruis op het blok.

rbjuli02a
Beide rotors van de oliepomp, de linker is de nieuwe voor de passing met 2 vlakke kanten. De rechter is de originele met spie.

rbjuli03

Nog even bij Andy geweest voor vliegwielbouten, deze waren niet dikker als 10 mm, wordt hem ook niet denk ik. (waren trouwens wel Deutsche bouten).
Had nog wel een proefstuur liggen, even mee genomen om te passen, is toch niet helemaal wat ik in mijn gedachten heb, zit te hoog, worden toch maar clip-ons.

Nou, het nokkenasje dan maar weer, draait nog steeds niet vrij rond. De hoge nokken blijven ergens tegen aan haken, waar weet ik dus nog niet.
Vermoedelijk komen ze binnen in het blok tegen het geleidehuis aan van de stoterstang bussen.

Had het al eerder gezegd, het blok moet er uit, carterpan er maar onderweg schroeven en beoordelen en inspecteren waar dat rottige nokkie nou tegen aan wenst te komen, wat ik dus niet wil.

Relaas tot nu toe:
Mijn geduld en incasseringsvermogen wordt op deze manier erg op de proef gesteld, het zit me momenteel tot het spreekwoordelijk hier.
Van de Harley ben ik wel gewend dat nieuwe onderdelen pas gemaakt moeten worden, dit had ik van een merk als BMW dus niet verwacht.
Maar goed, ik heb wel ergere dingen meegemaakt, dus dit kan er nog wel bij.

rbjuli04a
Onderkant blok, klemmend nokkenasje.

Morgen is er weer een dag, zij het weer een korte dag en vanaf maandag begint het werk weer, kortom, ik kom tijd tekort.


Na een tip op het forum van de Hobbyist de vijl ter hand genomen. Er zit op een verbindingsstuk een dikke braam van het gietsel in het blok van aluminium, hier komt de stoterbus doorheen en daar blijft een van de nokken hangen, cq vastzitten.

Blok volgepropt met doeken om vijlsel op te vangen en de oneffenheid weg gevijld.

Eindelijk draait de nokkenas vrij.

Volgende stap is om een carter-vergrotingsring te plaatsen, onderkant van het blok verder dicht maken, nieuw oliefilter er in en de tandwielen van de nokkenas over zetten op de nieuwe as.

Dit zal nog zeer voorzichtig moeten gebeuren, tandwiel en aandrijving zitten er op geperst, moet warm gestookt worden en onder de pers worden gedemonteerd en weer gemonteerd.

Het fragiele punt is de as voor de ontsteking, deze is zeer kwetsbaar en mag absoluut niet vervormen.

Hierop volgend kan de distributieketting gemonteerd worden en op tijd gezet, oliepomp inbouwen en dan de juiste montage nog van het vliegwiel.

clip002
En de motor wordt steeds verder ontrafeld.

clip004
Carterpan schoonmaken...

clip006
...en mat zwart gespoten.

clip008
Motorblok gedeeltelijk in opbouw/schoonmaak.

Vandaag het vliegwiel weg gebracht naar Jan Eggens voor passende bouten en/of een passende oplossing om het geheel goed te kunnen monteren.

Tevens perst deze de tandwielen van de oude nokkenas en brengt deze over op de nieuwe.

Deze paar veranderingen zijn gedaan op Zondag de 9e juli. Sommigen hadden een forumrit, ik moest en zou met de motor aan de gang. Doelstelling is, om niet eerder weer op welke motorfiets dan ook te stappen, voordat de BMW weer rijdt.


Vandaag (11-07-2006) bezig met verdere ontmanteling van het frame. Kabels en stroomdraden zoveel mogelijk losmaken van het frame.

Daar waar nodig een labeltje, kan het spul straks ontvet, geschuurd en matzwart gespoten worden.

Zit nog even te dubben om een stukje van de zijkant van het achterframe te flexen. Kan wel iets sierlijker, maar mag ook niet te zwak worden, ivm doorbuigen van het achter-frame.

Maak even een foto van de garagedeur, deze wordt langzamerhand overwoekerd door de bruidssluier van de heg. Goed excuus om niet te kunnen rijden met de andere motoren. De deur kan zo niet open, eerst de BMW afmaken.

Dit is iets wat ik mezelf op moet leggen om door te pakken.

130706002
Garagedeur gaat niet eerder open, totdat de motor klaar is en weer loopt.

Cartertussenring is binnen gekomen en gemonteerd, zou het nu dan eindelijk opschieten?(13-07-’06)

130706004
Tussenring zit op zijn plek.
 

130706006
Mooi carterpannetje,
bouten worden nog zwart.


0277a
Kan nog niet rijden dit weekend

0276a
Frame toch maar poedercoaten/mat


Frame toch maar laten poedercoaten, ben me suf aan het schuren en kom overal synthetische verf tegen die oplost met thinner, dit wordt niks met een spuitbusje dus. Zal eens even in de kennissen-kring kijken wie dit zwart kan maken.

Vandaag is het alweer 17 juli. Vliegwiel opgehaald met aangepaste bouten, past nu perfect. Tandwiel van de nokkenas is overgeperst en kan eindelijk gemonteerd worden.

0027
Aangepaste vliegwielbouten met bus van 10 mm > 11 mm.

Van JanBMW nog wat speciaal spul geleend, om de balhoofd-lagercups er uit te tikken, dit is een fluitje van een cent dus. Tevens afdekgereedschap ivm poedercoaten voor die plekken waar geen coating mag komen. Alle schroefdraad openingen afgedekt door er een oude bout in te draaien.

Nokkenas gemonteerd en de ketting er op, nokkenas draait goed maar nu wil de ketting weer niet. Wil graag de verbindingsschakel van achteren monteren met het visje aan de buitenkant, dit wil niet, schakel is te lang en krijg zo de ketting er niet op. Wordt ook wel andersom gemonteerd en wel met het visje aan de achterkant, zal dat maar gaan proberen. Ook dit lukt weer, gecontroleerd met een spiegeltje aan de achterkant of het visje goed gemonteerd zit.

Vliegwiel kan er ook weer op, bouten vastgezet en ook het vliegwiel zit tegelijkertijd muurvast, wil dus absoluut niet vrij draaien, wat is dit nu dan weer? Oude originele vliegwiel geprobeerd met hetzelfde resultaat, snap er geen deuk meer van zeg.

Maar weer kijken op het forum van de Hobbyist, zit er een afstandsring achter die geheel los ligt, zie twee gaatjes die over 2 pennetjes heen moeten vallen, eureka! Het draait weer, gelijk de koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd, begint alweer wat te lijken en in gedachten hoor ik hem al weer lopen.

En zo strubbel ik een beetje voort.

Drink een pilsje en sta nu te zwaaien op mijn benen, drink haast nooit wat en nu bij 30 graden slaat zo’n koud biertje toch wel behoorlijk aan.

0028
My bicycle, wordt intensief gebruikt dus.


Donderdag, de 20e juli alweer. Net het frame en wat kleinere onderdelen naar Trudy gebracht, zij neemt dit mee naar Rene die zorg draagt voor de poedercoating.

rb026
Mooi plaatje van Oldtimer (Oldtimer, bedankt hiervoor)

Ivm met de vakantie zal het frame zo spoedig mogelijk terug zijn, de kleinere onderdelen kan een week of 2 à 3 op zich laten wachten.
Dat maakt ook niet uit, blok is bijna klaar en kan dan in het frame geplaatst worden. Voorvork kan er dan weer in en de bedrading kan voor het grootste gedeelte weer aangesloten worden.

Vanmiddag, de 22e juli, verder met de opbouw van het motorblok, distributiedeksel zit er weer op, met uiteraard nieuwe oliekeerringen. Cilinderkoppen schoongemaakt, klepspeling opnieuw afgesteld en kleppendeksels weer gemonteerd.

Kan haast niet wachten om het hele spul zwart te spuiten, maar ik zal toch nog even geduld moeten hebben.
Morgen (Zondag) maar weer vroeg uit de veren, is het ook nog niet zo warm en kan ik mooi tot het eind van de ochtend doorwerken.
Die hittegolf wordt ik zo langzamerhand helemaal kriegel van, heb geen hekel aan wat zon, maar met zulke temperaturen sleutelen is echt geen pretje. Het zweet drupt me gewoon in de ogen en de voorraad keukenrollen slinkt zienderogen.

rb029
Before.
rb030
During.

Ben al weer om 06.00 uur wakker, eerst maar even op de computer kijken en om 08.00 uur sta ik alweer in de schuur om het blok te ontvetten, pakkingrandjes weg te snijden en het blok te spuiten.

rb031
Ready!!!

09.00 uur, het blok is matzwart, cool, gaaf, dit gaat weer een nieuwe dimensie geven aan BMW rijden. Het degelijke karakter is er nu wel af, ziet er mooi somber zwart en stemmig uit. Ik lijk wel gek, maar och, doe de motor toch nooit meer weg. Laat de rest maar lekker poetsen, da’s niks voor mij.


Wederopbouw begint.


rb032
Fraai

Kan het frame en toebehoren ophalen bij Rene, dit is wel erg razendsnelle service leveren. Vrijdag's gebracht door Trudy, 's-maandags gestraald & gespoten, dinsdag opgehaald. Dit ziet er weer uit als nieuw.

rb033
Stemmig zwart.

Opbouw kan nu eindelijk beginnen, eerst maar even een proef opstelling en het blok er in hangen. Afdruk van de koelribben staat de volgende dag nog steeds in mijn arm, zal wel weg slijten.

rb034
Moet er ook aan geloven, wordt ook zwart.

Het is nog steeds bloedheet in de schuur, dit weekend koelt het wat af. Vanaf zaterdagmiddag maar eens een serieuze aanvang maken en frame & blok vast sjorren op de Harley lift. Trudy kwam nog even langs om te kijken hoe het geworden was en schoot gelijk vol. Jongens: het is gvd nog maar 2 maand geleden dat Hans weg is gegaan, dit gaat niet meevallen. Je voelt aan jezelf dat dit mis gaat. Hans helpt niet meer mee, Hans ziet niet wat ik in wezen voor hem in nagedachtenis aan het maken ben. Hans: het is in jouw stijl, wees gerust hierover, het komt helemaal goed. Tranen komen nu weer spontaan, fuck………………..!!!!!!!!! Technisch gaat het me allemaal wel lukken, ben ik niet zo bang voor, maar emotioneel zal het nog een hele zware klus worden.


Vandaag de bovenste kroonplaat mogen ontvangen van Jan, deze is uitgevoerd in RVS en mist uiteraard de 4 gaten waarmee normaliter het stuur bevestigd wordt. Deze gaten ben ik niet nodig aangezien er toch clipons op komen, het geheel past perfect (hulde aan de maker en Jan bedankt voor het meedenken/leveren).

rb035
Bovenste is de originele, onderste die van RVS.

Dat wordt weer polijsten dus en ik had al niets te polijsten, ik mag nu wel opschieten, want mijn vakantie is begonnen (moet nu nog 4 uur werken) en ik wil toch zien dat ik de motor voor het grootste gedeeelte klaar krijg, hij zal in ieder geval moeten lopen, ben hier erg nieuwsgierig naar.
Heb de tijd tot 28 augustus, moet ik toch wel een heel eind kunnen komen.

Aanvang gemaakt met het aanbouten van diverse delen, meeste zal met RVS gepolijste bouten worden gemonteerd, dit geeft wat subtiele aandacht punten.

rb036
Handmatig na-polijsten aluminium voorspatbord.

IMG_0231
Mooi stickertje, komt er ook op.

Ben er nog niet uit waar de sticker moet komen (mooi nie 'n Japanner nie), komt wel als de motor klaar is, mooi opvallend plekje wordt er voor uitgezocht.
Principe's zijn er nu eenmaal om jezelf aan vast te houden, dus wordt dit heus wel doorgezet. Degenen die mij kennen, weten ook dat dit bij me hoort & past.

Polijsten van de onderste kroonplaat van de voorvork valt letterlijk smerig tegen, wat een takkewerk zeg, maar als het klaar is dan heb je ook wat.

rb037
Onderste balhoofdplaat.

Vandaag de 29e of July, Donald en Harm nog even over de schuurvloer gehad. Donald is een Triumph-freak en Harm is Harley-Davidson gestoord.

Beide heren hebben hun blik over de motor laten gaan en volgens mij is het wel positief bevonden, kan wel door de beugel.
Dit sterkt me toch wel in de gedachte of ik wel goed bezig ben.
Don vroeg zich af waar de rest van de motor was. Eigenlijk zag hij alleen maar dozen, welke onlogisch her en der in de schuur gedrapeerd stonden.
Heb de gedempte uitvoering van de demper nog even laten zien, edoch de demping was ver te zoeken.
Nadat de heren hun machines weer bestegen en huiswaarts gingen, dook ik snel de schuur in.
Voorvork kan er in, zoonlief Roderick heeft hierbij assistentie verleend. Dat een en ander te snel ging, merkte ik aan mijn lichaam. Allerlei steken her en der en erg veel zweten. Ik wil te snel en merk dat ik even een stap terug moet doen, de hitte speelt me parten.

rb038
Duidelijk oververhit exemplaar.

rb039
Aanvang wederopbouw.

Had de achtervork ook graag alvast gemonteerd, maar zit al een week te wachten op 2 simpele keerringen die maar niet willen komen. Die lui maandag gelijk maar bellen, schiet niet op zo.

's-Avonds bij Trudy gegeten, voel me niet op mijn gemak. Zie Hans overal en kijk naar voorwerpen die hij in zijn handen heeft gehad, vreemd gevoel komt over me. Mijn vrouw belt naar Trudy en krijgt de voicemail. Hans zegt dat ze er niet zijn, het blijft me bezig houden. Hans is blijkbaar toch een rode draad in een grote periode van mijn leven.

Het is alweer zondag, ben erg vroeg wakker terwijl ik vakantie heb, om 06.30 uur sta ik alweer naast het bed. Aan de slag met de BMW denk ik, opschieten, waarom? Ik weet het eigenlijk niet.
Heb het nog geen plaats gegeven, maar 1 ding weet ik wel zeker en dat is hoe de motor moet worden.
Dit werkt toch wel wat gemakkelijker als het idee en de uitvoering bij jezelf bekend is.

rb040
Koplamporen zijn nu gepolijst, takkewerkje.

Goed, aangezien sommige kleine onderdelen toch nog ontbreken maar polijsten, bedrading aansluiten, spatbord monteren, kleine onderdelen schoonmaken en zwart spuiten.

rb041
Erg vaag allemaal.

Nou moet ik oppassen, hij is bijna klaar. Wil de accu er al in zetten, om te zien of de motor goed rond draait, wacht er toch nog maar even mee.

rb042
Menie zit er ook al weer 20 jaar op.

Achterspatbord even weer losjes monteren, achtervork en wiel moeten er eerst in, kan anders niet goed zien of het spatbord wel recht zit.
Kijk spoorslags even naar de garagedeur, verrek! De heg groeit door de kieren naar binnen toe, is wel apart.

rb043
Hedera helix groeit naar binnen.

rb044
Bruidssluier groeit ook de garage in.

Al met al: weer lekker opgeschoten heute.

Alyanne komt vandaag terug van vakantie uit Italie en heeft nog iets passends voor me meegenomen, Harley-Davidson wand decoratisme. Ik herken haar haast niet weer, erg bruine dochter geworden dus.

rb045
Dit is voor Harley fanatici dus een must voor de wandversiering.


Dinsdag 1 augustus al weer, vroeg wakker. Al om 03.30 uur, besluit toch nog maar te blijven liggen.

Probleem dient zich aan bij de gebruikte versnellingsbak, de kabel van de snelheidsmeter zit met een busje in het blok en wordt vastgehouden door een M6 boutje, welke tevens de aansluiting voor de massakabel is.
U raadt het al, zit geen schroefdraad meer in.
Voorzichtig met een M7 tap (deze hebben Citroën-fanaten altijd in huis) nieuw schroefdraad aangebracht en een nieuwe bout pas gemaakt, ook dit lukt weer.
Een nieuwe dag breekt aan, de startmotor slingert het blok zonder enge bijgeluiden mooi rond, de achtervork en cardan zijn gemonteerd.

Vandaag concentreren op het pas maken van het aluminium spatbord, gisteren al een reep er vanaf geflexed omdat hij vast zat op de achtervork.
Aan de onderkant nog even een mooie hoek er uit flexen ala Orange County Choppers, dwz: spatbord met 1 hand vast houden en met de flex een stuk er uit halen, best wel eng, als dat kreng terug slaat, de haakse slijper dus.

rb046
Swingarm en cardan gemonteerd.

Achterwiel kan er ook eindelijk in, moet ook wel, anders is het niet te zien of het spatbord wel in lijn ligt met de 400 x 18 achterband.
Rest nog wat gaten te boren in het spatbord om de bedrading door te voeren naar het achterlicht, kan dit ook aangesloten worden en het spatbord kan gepolijst worden. 2 gaten iets te scheef geboord, maar dit zit onder het zadel en wordt door geen kip opgemerkt. Wat in het zicht zit moet sowieso kloppen, normaal. Wat uit het zicht zit ook wel, maar je kunt eens een keer een foutje maken toch?
Aan het einde van de middag zit het achterspatbord definitief gemonteerd, is geschuurd en gepolijst.
Rest nog de bedrading aansluiting voor het remlicht & achterlicht. Knipperlicht en kentekenverlichting vervallen, draden worden weggemoffeld in de loze ruimte in het achterlicht.
Kentekenplaat met chromen sierrand kan nu ook gemonteerd worden, al met al: gaat lekker snel.

rb047

Ook nog even aan de gang met de uitlaatdempers, bij 1 van de dempers zit het anti-inkijk-politie-gaasje er al op, moet nog even vastgesoldeerd of gelast worden en weer zwart overspuiten.

Donderdag de 3e Augustus,

Vandaag even bij de Franke-Boys geweest, Robert was zo vriendelijk om het gaasje even vast te lassen, even wat afbramen en spuiten en klaar zijn de dempers weer. Door achterblijvende leveranties maar een aanvang gemaakt met de systeemhelm, moet immers ook zwart worden, dit is dus weer het bekende fluitje van een cent en zo klaar.

rb048
Helm ook in de kleur van de motor.

Dan het koppelingshandvat maar eens uit elkaar gedraaid, alle verf er af schuren, kan ook al weer gespoten worden.
Morgen moet de tank klaar zijn, ben benieuwd.

rb049
Tank is erg mooi geworden,

rb050
Max, perfect gedaan…!!!!

De bedoeling was dus een Wolfje in schaapskleren, dit mede gezien de veranderingen die de motor technisch heeft ondergaan. Dit uitleggen aan iemand anders is natuurlijk moeilijk, het zit alleen in je gedachten.
Max Manak heeft dit perfect gerealiseerd. Uitvoering is in bladgoud en het is de Kleine Boze Wolf geworden, zoon van de Grote Boze Wolf.
Nu maar hopen dat de motor zich ook als zodanig gaat gedragen.

Vrijdag de 4e Augustus,

Eerst de helm maar eens in elkaar zetten en daarna de uitlaatdempers bewerken. Laspuntjes weg slijpen en het geheel nog maar eens zwart over spuiten.
Kan de benzinekranen vast schoonmaken en de koppelings handle zwart spuiten. Wil nu graag toch wel even een seintje van Onno, dat ik de spullen op kan gaan halen. Ik moet toch zo langzamerhand de 1e proefrit kunnen gaan maken.
Ben toch erg nieuwsgierig hoe de motor oppakt en het in de hogere toerentallen gaat doen.
Geduld dus nog even, heb geen geduld, moet even een stuurachtig iets op, heb nog wel een stukje koperbuis liggen van 22mm en 30 cm lang.
Kan mooi even voor nood gebruikt worden, kan zo tenminste proberen de motor een basis afstelling te geven en af en toe het gas even goed open (moet nu op gaan passen voor de buurt, straks wordt ik nog in hechtenis genomen voor geluidsoverlast).

rb051
Gauche

rb052
Droite

Zaterdag de 5e augustus

Wolfje mag vandaag naar buiten, ik moet haar even een klein stukje proberen en foto’s maken van het resultaat tot nu toe.

rb053
Verandering wordt beter zichtbaar.

rb054
Origineel.


Wolfje ging naar buiten dus, ging niet helemaal van harte, beetje beroerd lopen, geen voor-vering meer, hopeloos sturen met het noodstuur van 30 cm koperbuis breed.

rb077
Dag & nacht verschil dus.

rb078
Vindt haar er wel netjes en elegant bij staan.

rb079
En de andere kant uiteraard.

rb080
En het voorbeeld van Internet.

rb081
Front

rb082
Back

rb083
In the sun.

rb084
Met Hans zijn huis op de achtergrond.

rb085
Staat er netjes bij.

rb086
Het reeds alom bekende loodgietersstuur.

Het is nog niet af uiteraard, zijn nog dingen die aandacht nodig hebben zoals de afwerking van het gat waar het luchtfilterhuis zat. Hier is een begin mee gemaakt ter afwerking van een of ander super taai goedje met ontelbare gaatjes, de flex gaat er ook met moeite doorheen.

rb087
Eerst op maat geknipt met een stukje karton.


Zondag 6 augustus 2006

En nu?

Aanvang gemaakt om met het afstellen van de motor te beginnen, eerst de boel maar even provisorisch synchroon stellen.
Dit gaat weer niet zonder slag of stoot, eerst maar op de ouderwetse manier dan, per kant afstellen en dan met de testertjes er aan.
Blijkens de deuren die op bepaalde momenten open en dicht gaan in de buurt, vindt men dit waarschijnlijk geen zondagse of welke dag dan ook, bezigheid.

Was even weer de zoete inval vandaag, Jan BMW kwam nog even langs om zijn goedkeuring aan het geheel te geven, was net vertrokken kwam Erik Gs er aan zeilen op zijn Beemer, ook hij vond het geheel er goed zien.
Dit doet je dan wel deugd en dan weet je dat je goed bezig bent.

Nog even de problematiek besproken in het hogere toerengebied, waarschijnlijk moeten er maar eens grote sproeiers geprobeerd worden en tzt maar andere carburateurs.
De Bings zijn een beetje aan de trage kant en reageren niet al te direct op het gasgeven, moet stukken beter willen.
Maar Japanse carburateurs komen er echter niet op, kan ik voor mezelf niet maken.

Ook Herman en Chanella hebben hem vandaag gezien, Chanella vroeg zich af of het uitlaatgeluid wel mocht.

Maandag 7 augustus 2006

Even een klein rondje gemaakt hier in de buurt, ga nog niet buiten de plaats ivm olielekkage van de rechter voorveerpoot. Dopje is kaduuk.
Eerst maar even langs het werk, had wel de indruk dat men het gaaf vond, daarna bij Max langs, eerst even volgas langs zijn werkplaats, was die er niet, maar even wachten dus.
Katja & Thierry konden het wel waarderen, Vera zag volgens mij de clou niet helemaal.
Na een paar minuten kwam Max toch nog opdagen, zag gelijk de oude tijden weer herleven.
Nog even bij een paar Kawa fans langs, Harm en Janny, zelfs Kawa fans vinden dit wel cool (of zou het komen van mijn Kawa T-shirt die ik op dat moment aan had).
Paar honderd meter verderop nog even bij Piet Bremer laten horen, stond er ook bij te glunderen, heb hem nog gewaarschuwd voor een evt gehoorbeschadiging.

Richting huis dan maar, ineens een enorme stortbui met hagel, bliksem en weet ik veel wat, maar schuilen bij de Shell pomp.
En wie komt daar aan in zijn Tojojo automobiel, jawel Jaap Geerts, wegrace coryfee van weleer.
Reed vroeger zelf op een BMW zijspancombinatie, vroeg ook aan hem of hij hem wilde horen lopen, wederom een smile van oor tot oor.

Weet nu wel zeker dat ik op het goede spoor belandt ben, eigenlijk alleen maar goeie reacties, motorfiets is niet verkracht of zo.

Ga me nu eerst maar eens bezig houden met dat rottige stuurtje en zien dat de motor beter gaat lopen in de hogere toeren regionen.

Dinsdag 8 augustus 2006

Eerst maar een achterwiellagertje vervangen van een Gilera Citta, da’s lekker simpel zeg.
Vervolgens sproeier142 gehaald bij Henk Schepers, deze gemonteerd en weer geen resultaat.
Na een tip op het forum van de Hobbyist oppert ene Richard de balanspijp, waarschijnlijk is de drukgolf/flow niet goed, waardoor hij bij een hoger toerental gaat haperen en stotteren.
Originele uitlaatbochten plus de balanspijp er op gemonteerd en : VOILA!!!!!!, perfecto.

rb055
Kapstok bochten

rb056
Origineel maar weer dus

Het wijzertje van de toerenteller loopt zowat de klok uit, dit wilde ik graag zien en ook de powerband is veel beter geworden.
Nu eerst maar sparen voor Dellorto’s, deze komen er zeker weten nog op.

Mis trouwens met de proefritjes de spiegels wel, moet constant achterom loeren of er geen politie achter me rijdt die me aan wil houden, omdat ze het zo’n mooie motor vinden (of zou het voor het geluid zijn?).

Woensdag 9 augustus 2006

Bel s’middags maar weer eens met Onno ivm de clipons, had ze gelukkig net binnen gekregen, dus in de auto gestapt en op naar Kiel-Windeweer, een eldorado voor Italie-freaks.
Snel weer huiswaarts met de verworven onderdelen om het stuur te monteren.

Dat dacht je dus, past perfect om de vorkpoten heen, alleen de handle’s schuiven met geen enkele mogelijkheid op de buizen, wat is dit nu weer dan. Schuifmaat er bij gepakt en meten: origineel stuur van BMW is 22 mm doorsnee, op de TUV papieren die hier bij zitten, staat ook dat deze buis 22 mm is, ik meet echter 22,5 mm, dat is weer lekker balen.
Wat te doen, handvatten uitvijlen, met lamellen schijf over de stangen, dit wordt allemaal weer niks.

Ten einde raad Harm gebeld of hij me uit de brand kon helpen, moest het eerst even zien om een oordeel te kunnen vellen, was niet zo’n probleem voor hem. Hij heeft tenminste een draaibank en de kennis om dit te kunnen veranderen. Zou het morgen wel aanpakken en me bellen of het gelukt was, kon ik om 12 uur al weer komen, was al klaar.
Supersnelle service van Harm en ben hem ook zeer erkentelijk.

rb088
Het goede stuur zit er dan eindelijk maar toch op!

Donderdag 10 augustus 2006

Nadat de clipons gemonteerd waren, was de eerste proefrit dan ook naar hem toe, hij vond het uitlaatgeluid wel meevallen, maar hoorde me wel al van verre aankomen.

rb089
Wat de meesten er van zullen zien:
DE ACHTERKANT!

rb090
Voorzijde looks.
 

rb091
Hans, voor jou.

Nadien de enige echte Conimexman nog gebeld of deze thuis was, ging ik hem even verblijden met een mooie sound in de street.
Onderweg vernam ik pas echt de toegenomen kracht en het sneller oppakken wat waarschijnlijk te danken is aan een 400 gram lichter vliegwiel in combinatie met de 336 graden nokkenas.
Even bijgekletst met Coni, gedeelte van zijn nieuwe project bewonderd (gigantisch! Wat een blok ligt er in zo’n Engelse brommer). Vond dit eigenlijk wel een leuke anekdote op het Forum van Conimexman:

Wolfje loopt weer.....!!!!! En hoe! Met een oorverdovend lawaai kwam der Roedie bij ons de straat instormen. Hoi Ruud! Moi Coni! Nog ee'm terug hoor! Kej 't ee'm hoor'n! Yo Ruud! En daar ging hij de straat weer af.........ouden van dagen die hun tuintje aan het doen waren keken niet op- of om!? Natuurlijk! Die zijn doof!

Moest hier en daar nog wat kleine aanpassingen van hem doen en vooral de puntjes op de i gaan zetten, wat dat aangaat is hij wel vervelend hoor, hij ziet alles, zelfs verkeerde boutjes of moertjes welke uit esthetisch oogpunt volgens hem niet kunnen en voor andere exemplaren moeten worden vervangen. (en dan ook nog het liefste in RVS).
Maar dit geeft niets, neem zijn tips van harte want het wordt wel opgemerkt, ik zie dit dus ook als opbouwende kritiek.
Punten die nu nog aandacht nodig zijn: remlicht, handle’s zwart spuiten, dopmoeren RVS monteren, poetsen, lange slang voor de carter ontluchting maken met een bijbehorend filter, achterkant blok bij de startmotor dichtmaken met aluminium traanplaat(5-traans).
Dus heeft de haakse slijper nog geen rust, er zullen nog wat aluminium deeltjes door de lucht vliegen, geeft trouwens wel een tering bende zeg.

rb092
5 traans traanplaat ter afwerking en ontbreken van luchtfilterhuis.

In principe is Wolfje klaar, doe hier nog een paar slot foto’s bij ter afsluiting, project is voor mij persoonlijk zeer zinvol geweest, moeilijke momenten meer als genoeg gehad.
Meen dat ik mag stellen dat het geheel in de stijl van Hans is, hij zou dit echt prachtig gevonden hebben.
Hans: ik hoop dat je de motor op de ene of andere manier hoort of ziet, je zult voor altijd met me mee rijden gabber.

Tot slot wil ik nog mensen bedanken welke bij het project betrokken zijn geweest en bepaalde zaken mogelijk hebben gemaakt:

Trudy

Jan de Lange
Erik van der Woude
Herman Kluft
Edwin Kluft
Harm Buursma
Richard Seidel
Max Manak
Piet Bremer
Rene Barelds

Tips: Alle mensen van diverse forum’s voor de tips welke bij bepaalde zaken noodzakelijk waren.

Onderdelen leveranciers:

Hmi
Thijs Hut
De Hobbyist
Peters Classic Bike parts

Betty Smit, voor het verzorgen van het geheel op de website.

Nog enkele slot-foto’s:

rb093
Augustus 2006

rb094
Augustus 2006

rb095
Augustus 2006

rb096
Augustus 2006

rb097
Augustus 2006

rb098
Hans, voor jou.

rb099

rb100

Fin.


rb057

rb058

rb059

rb060

rb061

rb062

rb063

witte roos


© 2006-2016 Webdesign van Betty Smit.