Vakantie 2006 in Groot Brittannië. |
Klik op een fotootje voor de vergroting.
Zaterdag 29 Juli. |
Zondag 30 Juli. |
Maandag 31 Juli. |
Het weer lijkt redelijk, op een paar spatjes na. We laden onze spullen op en vertrekken via Haddon en Carlisle naar Moffat. We nemen voornamelijk de A-wegen, om maar lekker op te schieten. Bij het Informatie-buro in Moffat vragen we naar campings in de buurt. Die zijn er, er is eentje bijna om de hoek. We betalen voor 3 nachten vooruit. Dan de tent opzetten, de zooi er in en lekker aan de wandel om een plek te vinden voor het avondeten. We kiezen deze avond voor indisch. We nemen een fles wijn mee met de boodschappen en die spreken we aan in onze tent. |
Woensdag 2 Augustus. |
Donderdag 3 Augustus. |
Vrijdag 4 Augustus. |
Zaterdag 5 Augustus. |
Het heeft de afgelopen nacht nogal gewaaid. Ik ben tenminste 3x wakker geworden van een alarm. De hele camping wakker, behalve de eigenaar. Vandaag een route gereden, via Peebles en Jedburg komen we op een gegeven moment op Scott's view. Een prachtig uitzicht. We bezoeken de Whisky-stokerij van Glenkinchie. Heb even aan de 43% genipt. Op zondag wordt er niet gewerkt, dus een rustige rondleiding door de gebouwen. We rijden verder naar Portobello, even bij Norrie en Gill langs, maar ze zijn niet thuis. Dan nog maar een blok om. |
Ik sla de gekste weggetjes in en doe mijn T-shirt alle eer aan. We belanden bij een boer op het erf, bij een fabrieksterrein, voor dichte hekken en een andere keer staan we voor het hek van een quarry, een steengroeve. Uiteindelijk staan we weer in Peebles, waar we in Hotel Crown eten. Om half negen zijn we terug. De campingwinkel is gesloten, maar er staat een snack-kar op de camping, waar je van smorgens 7 tot savonds 11 terecht kunt. Dan morgen daar maar een ontbijtje halen. |
Maandag 7 Augustus. |
We gaan vandaag naar Perth, de glasblazerij van Caithness-glass bezoeken. We gaan via de Forth Road Bridge. Tolbrug, maar niet voor motoren. Een belevenis om er over te gaan. Ze hebben er alleen maar glas te koop. Hoofdzakelijk glazen en paperweights. Maar eerst bezoeken we Sterling Castle. Mooie steilte naar boven en in de file. Rechter voet op de rem en zo nu en dan een stukje naar voren rijden. Goede oefening. We gaan met een rondleiding mee. |
Best wel interessant. Ook de architectuur. Na de rondleiding nog even in de keuken en het tafelzilver van het 91ste regiment bekijken. Tegen zessen zijn we bij de Maharatta-bar in Grangemouth. Hij is dicht en dus laten we de motoren op de parkeerplaats en gaan naar het Oxgang House Hotel, net om de hoek voor een warme hap. Rond 7 uur zijn we terug om leden van het forum van de Central Motor Cycle Club te ontmoeten. |
Dinsdag 8 Augustus. |
stoppen we, om Marianne te bellen, dat we nog 30 mijlen verwijderd zijn van een ontmoeting. Ik moet in Inverness in de drukte even zoeken, maar dan rijd ik er ook zo heen. Er volgt een hartelijk welkom. Die avond nemen Ed en Marianne ons mee naar een steakhouse. Daarna drinken we nog wat in de Hootenanny. |
Woensdag 9 Augustus. |
Vanmorgen eerst even met Ed meegelopen naar de Tesco voor de nodige boodschappen. Daarna met zijn viertjes ontbeten. Het is vanmorgen wat miezerig, maar om half 12 besluiten we toch maar te gaan rijden. Even de Highlands in. Ik ben nog steeds nieuwsgierig waar dat weggetje heen leidt, waar ik vorig jaar ben omgekeerd, vanwege de gravel. Nu rijden we er samen heen, ik weer voorop. We slaan dus af richting Blackfold. De eerste 30 km komen ons 2 auto's tegemoet en we halen een wandelaar in. |
Als ik een bocht naar links om kom, zie ik een vos op de weg zitten. Als we naderen, verdwijnt hij in de begroeiing. Op een gegeven moment zie ik in de verte water. Welk Loch zou het zijn? Dan begint de afdaling, er komt bijna geen einde aan. Als ik een laatste bocht neem, staat er slechts de naam Fort William op het bord. Ik moet lachen. We hebben een rondje gereden. Denk, dat we nog geen 20 km van Inverness af zijn. In Drumnadrochit slaan we weer rechts af. Net buiten het stadje tanken we. Dan gaan we wederom de bergen in. We komen op onze omzwervingen bij een waterkrachtcentrale terecht. |
Het blijft maar miezeren en uiteindelijk komen we weer uit op de weg naar Drumnadrochit. Op weg naar Inverness komen we langs dat curiosawinkeltje/postkantoortje/koffiehuisje, waar we 2 jaar terug Ed voor het eerst hebben ontmoet. We gaan er even langs, om herinneringen op te halen. Er is veel veranderd. Als we terug komen in Inverness, schijnt de zon. Als ik savonds even op het internet kijk, zie ik dat ik vandaag mijn 25.000ste bezoeker op de website heb gehad. |
Donderdag 10 Augustus. |
We hadden de tip gekregen om eens bij de Falls of Shin te gaan kijken. Daar springen de zalmen tegen de waterval op. Dus de straat uitgereden en de A9 op, richting het noorden. Voor Evanton een klein weggetje in, de B817 op. Net voor Alness links af de B9176 op. Net voor Bonar Bridge hebben we een "viewpoint", daar stoppen we, voor wat foto's. Ik doe mijn oordoppen weer in, zet mijn helm op, maar vergeet de rits van de tanktas en weg vliegt mijn papiertje met aantekeningen. |
Op goed geluk bereiken we dan toch de Falls of Shin. Het zalmseizoen is eigenlijk zo goed als ten einde, maar we hebben er toch een zalm zien springen. Dan gaat onze trip verder naar Ullapool, "the long way". Oftewel de toeristische route. De A839 die later over gaat in de A837 is een single-track road. Het miezert wel zo nu en dan. In Ullapool tanken we en vervolgen onze reis via de A835. Onderweg nog even langs een snackbar. Marianne moet vanavond werken en dus nemen we Ed mee uit eten. Het wordt een chinees buffet bij Jimmy Chung in Unionstreet. |
Vrijdag 11 Augustus. |
Zaterdag 12 Augustus. |
Pas om half 12 op de motor. We hebben eerst de foto's op een memory-stick gezet, want de beide kaartjes waren al vol. Dus we kunnen maar weer raak foto's maken. De B862 genomen in de richting van Fort Augustus. Deze weg leidt langs de oostkant van Loch Ness. Onderweg steekt er een hertje voor me de weg over. In Fort Augustus doen we een "bakkie" en dan terug via de B861, die dichter tegen het Loch aan ligt. Ik had het niet erg gevonden, als we dezelfde weg terug hadden genomen. Het is hier gewoon adembenemend mooi, zeker nu de paarse gloed van bloeiende heide met de dag steeds feller wordt. |
Op de terugweg zie ik Killin op een bord staan. Blijkt Killin Lodge te zijn, want Killin ligt toch een behoorlijk stuk zuidelijker. Toch gaan we de doodlopende weg in en hebben daar absoluut geen spijt van. Wat een mooie vallei, die langs een meer, omgeven door bergen, loopt. Roel rijd nog even een stuk verder, over een weg vergeven met gaten. Ik blijf bij de brug, schiet een paar foto's en geniet van de stilte. In de verte staan een paar tentjes, mogelijk vissers of wandelaars. Dus die 4 mijlen maar weer terug gereden. Dan vervolgen we onze weg. Onderweg staat het bord: Falls of Foyers. Even een foto van de waterval maken. |
Zondag 13 Augustus. |
We vertrekken uit Inverness. We zitten meteen vast in het verkeer, maar Miep weet een oplossing. We nemen de A86 richting Fort Augustus, langs de westkant van Loch Ness. Onderweg allemaal sleurhutten en plastic-kastelen-op-wielen. De serpentine-weg leent zich niet echt om in te halen, maar als de gelegenheid zich voordoet, dan maken we er wel gebruik van. Dan kunnen we even opschieten. Even stoppen we op de parkeerplaats voor bussen om een foto'tje te maken van Urquheart Castle. Ze zitten nog steeds in de verbouwing. |
Fort Augustus, Invermoriston, Fort William-monument, Speanbridge. Dan verder door Glen Coe. Op een layby gestopt om wat plaatjes te schieten. Het is ook zo indrukwekkend, die bergen. Onderweg zijn ze nog steeds bezig met de weg, waar ze vorig jaar ook mee bezig waren, dus oponthoud. Het is zondag en mooi weer, dus plenty motoren op de weg. Nog nooit zo veel verschillende groeten op één dag gezien. |
Dan rijden we door naar Tyndrum, naar de Green Welly Shop. We parkeren op de speciale parkeerplaats voor motoren. Het is er druk. Als de motoren geparkeerd staan, doe ik mijn jas los en hoor ik plotseling: Feanwâlden. Ik draag de trui van de motorclub. Een motorrijdster uit een naburig dorp. In het restaurant drinken we met zijn vieren koffie. John Christie van Inverardran House staat niet in de Whisky-corner, jammer, ik had hem graag even begroet. We vervolgen onze weg richting Oban, want we hopen in de buurt van Inveraray een camping te vinden. Bij de informatie vertellen ze ons dat de camping vol zit en geven ons aanwijzingen waar een camping te vinden. We kiezen voor Luss bij Loch Lomond. Die blijkt ook vol te zitten en worden we verder gestuurd naar de andere kant van het Loch. Tussen Balloch en Drymen staat een bord, dat ons bij de camping Lagganbeg brengt. Voor 12 pound kunnen we de tent voor 1 nacht opzetten. Helaas moeten we terug naar Balloch voor het avondeten. De buurt-super is nog open en dus schaffen we wat broodjes, ham en kaas aan voor het ontbijt. Vandaag prachtig weer gehad. Deze avond lopen we nog even achter de camping langs naar Loch Lomond. We zien de zon nog net onder gaan, aan de andere kant. |
Maandag 14 Augustus. |
Dinsdag 15 Augustus. |
Vanmorgen laat opgestaan en we ontbijten met broodjes en koffie. Pas tegen half 12 zitten we op de motor. Het belooft niet het mooiste weer te worden en dus besluiten we naar het "Pencil-museum" te gaan. Het enigste museum dat helemaal gewijd is aan het (kleur)potlood. We rijden in de richting van Windemere, maar bij Ings is het meteen raak. Er staan camera's en dus past een ieder zich aan. Dat blijft zo sukkelen door Windemere, Ambleside, tot voorbij Grasmere. Je mag er 96km/uur en we rijden hooguit 50. |
De lokale bevolking zal nu toch aan het werk zijn, dus het moeten wel toeristen zijn. Bovendien zijn er zo veel tegenliggers, dat het niet vertrouwd is om in te halen, laat staan van al de bochten en onoverzichtelijke hellingen. Onderweg er heen hadden we een mijn-museum gezien en dus bekijken we de documentatie die beschikbaar is. Het adres in "Miep" gezet en ze brengt ons naar de lei-mijn van Honister. We kunnen om 3 uur met de rondleiding mee. Pas om 5 uur zijn we terug in het gebouw. We hebben een hele interessante rondleiding gehad door één van de mijngangen. Dan over mooie kronkelige wegen rijden we de 60 km terug naar de camping. Ik wilde persé door de honister-pas, maar Miep is het er niet mee eens, gaat ze maar herberekenen. We hebben er in ieder geval geen spijt van. Aangekomen op de camping, worden we door onze buren aangesproken, ook bikers. Brian en Nick. Na het avondeten nodigen ze ons uit, bij hun in de bar te komen zitten. We blijven tot sluitingstijd. |
Woensdag 16 Augustus. |
Vanmorgen vanaf de camping de A591 opgereden, meteen 100 km/uur er voor. Bij Ings is het weer raak. Weer tot voorbij Grasmere. Dat zijn ongeveer 10 kilometers langzaam rijdend verkeer. Dan gaan we de bergen in en om kwart voor 10 staan we voor onze eerst helling van 25%. Voor elven hebben we de Wrynose- en Hardknot-pass gehad. De eerste is 25%, de tweede is 30%, met haarspeldbochten en 1310 feet hoog. De rest van de dag kan alleen maar een makkie zijn. |
We nemen een nicotine-pauze bij Broughton en gebruiken onze lunch in Coniston. Als we onze weg vervolgen, rijd Roel al weg, met de route in de GPS en ik ervaar een vreemde onbalans in de motor. Alsof mijn voorwiel los is komen te zitten. Ik kan nu eenmaal niet snel rijden om weer bij te komen en dus blijf ik opzettelijk achter. Roel zal het wel in de gaten krijgen en langzamer gaan rijden, dan wel stoppen. In de bochten glijd ik wat weg als ik te snel ga. |
Ik kom tenslotte naast Roel te rijden en roep naar hem dat we even moeten stoppen, maar op deze weg is geen plaats. Ik ga voorrijden en Roel ziet al wat er aan de hand is, aan de bolle wangetjes op mijn achterband. In Grasmere is een grote parkeerplaats. Ik rijd hem op. Nergens een plekje, behalve op de gele strepen, waar je dus absoluut niet mag staan. Nood breekt wet zullen we maar zeggen. We zetten de motor op de middenbok. Dan zien we de schade, die ik met mijn achterrem heb veroorzaakt. Het canvas komt er door heen. |
We bellen de ANWB-alarmcentrale. Ze waarschuwen de AA-service. Binnen een kwartier staat Malcolm voor onze neus. Hij constateert hetzelfde en we zoeken met behulp van een spuitbus het lekje. Hij kan niet meer gerepareerd worden. Hij belt enkele motorzaken af en pas de vierde heeft een band voor me en er wordt een "recovery-truck" geregeld. Daarmee moeten we wel naar Whitehaven, 40 mijl verderop. We wachten 2 uren in de brandende zon. Ik had zo graag die rit afgemaakt, die CeesBMW ons had doen toekomen, maar het is niet anders. Dan stap ik bij Bill Smith in de truck en kan gewoon ongegeneerd om me heen kijken en van het landschap genieten. Onderweg vertelt Bill me over de bezienswaardigheden, die op de route liggen. Net na Keswick belt hij naar de motorzaak van Dave Milling. Normaal gesproken is Dave om 5 uur gesloten, maar hij blijft op de zaak, zodat mijn motor vannacht binnen kan staan. Morgen om 11 uur is ze wel weer klaar. Dus bij Roel achterop terug naar de camping. |
Donderdag 17 Augustus. |
We rijden via Alston Moor. Op het hoogste punt stoppen we even om een foto te maken en het nicotine-gehalte van mij op peil te brengen. Ik stel voor om de regenoveralls aan te trekken, want de eerste spatjes vallen al op mijn topkoffer. Dan gaan we in de afdaling in de regen en gaan wederom onhoog. Er zitten nog een paar verrassende haarspeld-bochten in, die niet staan aangegeven. Dan komen we over de laatste berg heen en is het weer droog. Dan belanden we op de A69 en zijn we er bijna. Miep stelt ons ook dit keer niet teleur. |
Als ik aanbel, doet Gordon open. Een gil van blijdschap en dan weet June meteen dat we zijn aangekomen. We parkeren de motoren in de carport en gooien de spullen er af. Nemen alleen mee naar binnen wat we nodig denken te hebben. De vorige keer hebben we beloofd, dat we mee zouden naar het zwembad als we terug kwamen en dat doen we dan ook. Dan volgt nog een gezellige avond. |
Vrijdag 18 Augustus. |
Beppe wordt vandaag 103! Het wordt een wat druilerige dag. Er wordt voorgesteld om naar het Discovery museum te gaan, met de kinderen. Als we er zijn, krijgt Alex telefoon, dat hij moet werken. June brengt hem terug naar huis en wij passen op de kinderen. Die avond gaan we naar het Metro-centre en eten bij Wetherspoon. Alex en ik blijven nog even nakletsen, als de anderen al op één oor liggen. |
Zaterdag 19 Augustus. |
Alex moet vanmorgen eerst werken, maar zo tegen tienen kan hij thuis zijn. We zijn naar de straat met de motorzaken in New Castle gereden om Gordon in het motorpak te zetten. Daarna nog even een toertje naar het buitenstrand, waar Mick en John zich bij ons voegen. Als we terug komen, heeft June een warme hap voor ons klaar. Dan moeten we ook nog snel opladen en wegwezen. Maar zo makkelijk gaat dat niet. Samantha gaat dit keer bij Alex achterop en Gordon gaat met June in de auto mee naar de ferry, om ons uit te zwaaien. Mick is er ook. We konden eigenlijk meteen door de douane, dus een kort, maar wel emotioneel afscheid. |
Zondag 20 Augustus. Om 7 uur wordt ik gewekt door de PA van de King of Scandinavia. Even afspoelen, aankleden en dan naar het ontbijt. Als ik op het dek sta te genieten van mijn eerst peukje, breekt er een onweer los. We weten meteen, dat het verstandig is om de regen-overall maar vast aan te doen, voor we van boord gaan. Net buiten de haven ontwaren we blauwe zwaailichten bij het verkeerslicht. Het blijkt dat de hele kruising blank staat. Tussen Velzen en Alkmaar krijgen we een hoosbui te verduren, maar we rijden gewoon door. Bij Wieringerwerf rijd ik Roel voorbij, want het gaat net niet vlug genoeg. Mijn vizier beslaat steeds en bij een ietsje hogere snelheid blaast mijn vizier steeds mooi schoon en beslaat de boel niet. Zodoende zijn we tegen kwart voor twaalf thuis op de basis. Ik stuur een sms-je naar New Castle, dat we goed zijn aangekomen. Even wat eten en dan aan de slag om al de foto's van de USB-stick, uit de camera en uit de telefoons te halen. Ik kom net over de 400 afbeeldingen. Nu nog een selectie maken en dan aan de slag met mijn verhaal. Uit en thuis 4479 km. |
© 2005 Webdesign by Betty Smit. |