Ieder nadeel heeft zijn voordeel.
Er is wat voor te zeggen, die klimaatverandering. Veel regen en een beste storm op zijn tijd, maar er zijn ook zonnige dagen en de afgelopen winters weinig sneeuw. En daar doe ik dan weer mijn voordeel mee. Het zag er vanmorgen vroeg nog niet zo zonnig uit en dus besloot ik mijn haren maar te wassen. wil dat anders nog wel eens uitstellen tot laat in de middag. Dus mijn haren moesten eerst maar droog zijn, alvorens ik er vandoor ga. Anders is het wel heel koud in mijn nek. Heb nog wel eens nek-klachten, vandaar. Dus voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Eerst de was en de afwas aan kant en zo net na enen lees ik de laatste bijdragen in het motorforum. Het blijft zich toch wel opstapelen, maar dan ga ik in ieder geval opgeruimd van huis.
Ik ben al in tijden niet naar de pier geweest. Het blijft mijn geliefde plekje, alhoewel ik er vandaag geen motorrijders verwacht. Maar je weet maar nooit. Dus loop ik naar buiten, met de helm, handschoenen en schoudertas. Onderaan de trap brul ik nog even naar boven dat ik er vandoor ben. Er komt een brul terug, welke niet nader te definiëren valt, maar ze hebben me verstaan en begrijpen, dat ik er even tussenuit ben. Ze hadden me al rond zien lopen in de leren broek. Ik druk de motor van het alarm, zoals ik al noemde, neem het oude hoeslaken van de motor af en verwijder het schijfremslot. Dan zet ik mijn schoudertas met de camera er in, in de zijkoffer. Ik gok weer eens verkeerd en open de koffer met mijn regen-overall en extra handschoenen. Dan de andere kant maar. Zodra deze handeling verricht is, steek ik de sleutel in het kontaktslot, om haar van het stuurslot te halen. Dan duw ik de motor naar buiten en zet haar in de rijrichting. Nu is het de beurt aan de oordopjes en de helm. Voordat ik mijn handschoenen aan trek, zet ik de motor eerst op kontakt, open de choke en start de motor. Ze slaat meteen aan. Handschoenen aan en opstijgen. Dan de jiffy omhoog, in de eerste versnelling en tot aan de weg rijden. Daar stop ik, om op mijn gemak uit te kijken.
Ik moet in de stoet wachten voor de rotonde en de mannen zijn te druk met schakelen en op de weg te letten, dus er wordt niet gegroet. Net over de Ee-brug ga ik op de rotonde links, richting Holwerd. Hè, wat rijdt het weer lekker vandaag. Dan rijd ik de stad uit. Aan de rechterkant zie ik een bord, van www.bob.nl dat aangepast is. Waarschijnlijk een Valentijns-berichtje aan een zekere Betsy, die hier vast op die dag langs moest. Aangekomen op de pier, staan er 3 auto's en de veerboot ligt voor de kant.
Dan aanvaard ik de thuisreis. Het is druk op de weg. Inhalen is een linke klus en dus rijd ik maar met de meute mee. Tussen de laatste rotonde en Damwoude mag ik toch niet inhalen, maar de vaart zit er wel in. Ik heb precies 80 km op de teller. Bij de eerste rotonde van Damwoude word ik bijna van de sokken gereden door een auto. Na de tweede rotonde beland ik achter een tractor. Kan er met geen mogelijkheid omheen. Pas buiten het dorp krijg ik die kans, samen met de Golf voor me. In de Valom zie ik een witte truck aankomen, met een witte bak er achter. Even opletten of het ook een truck van Laurus is. De truck flitst met zijn lichten. Warempel, het is Roel. We zwaaien even naar elkaar en dan zijn we elkaar ook al weer voorbij. Nog één rotonde te gaan en dan ben ik al weer bijna thuis. Het is bijna kwart over twee als ik voor de garage stop. Meteen de motor weer naar binnen gezet en toegedekt. Ben weer lekker uitgewaaid, heerlijk. |
Betty Smit
© 2007 Webdesign by Betty Smit.