Gezondheidsklachten bij motorrijders

Dit is Dennis op zijn Kawasaki Ninja.

Gezien zijn lengte is de motor aan de kleine kant.

Zijn knieën sluiten niet aan tegen de benzine-tank.

dennis1

Hier zie je Dennis, zoals zijn knieën zouden moeten aansluiten tegen de benzinetank.

Dan zitten de voetpedalen dus niet op de juiste plaats.

dennis2

Hier zit Dennis op een grotere toermotor.

De benen passen in de uitsparingen tegen de tank en de algehele zithouding is verbeterd.

Deze motor zou beter bij zijn lengte passen.

dennis3

Een hoop rug- en nekklachten worden vaak veroorzaakt, door een verkeerde zithouding. Doordat er meer op het stuur wordt geleund, kunnen ook polsklachten ontstaan.

Veel voorkomende klachten zijn klachten van de luchtwegen en tranende ogen.

Dan is er nog het probleem van de onderkoeling. Oorzaak ligt bij verschillende factoren.
Zoals:

  • Motorpak.
  • Buitentemperatuur
  • Snelheid

Kenmerken van onderkoeling:

  • Gevoelloosheid in handen, voeten, vingers en tenen.
  • Verzwakt inzicht, slaperig gevoel en wazig zicht.
  • Verlies van de hand-coördinatie.
  • Trage coördinatie en reactie en een verzwakte grip.
  • Begin van gevoelloosheid van handen en voeten.

Deze symptomen komen voor in diverse gradaties. Als je een ervan herkent, stop dan onmiddelijk en zoek een warme omgeving, of in ieder geval beweeg, om op temperatuur te komen. Zorg voor iets te eten en/of te drinken met een hoge energie-waarde.

Hier is een link naar een Amerikaanse pagina, over onderkoeling, helaas in het engels. Voor diegenen die de taal machtig zijn, interessant om eens door te lezen.

Checklist voor de motorrijder.

Voor we aan een rit beginnen kijken we eerst naar de benzinemeter, oliepeil en de banden, soms controleren we de verlichting, maar de motor mag in goede staat zijn, is de bestuurder dat ook? Ik las een artikel van Jacky Vaughan. Zij heeft een ezelsbruggetje bedacht: "I'm safe".

I = Illness
M = Medication
S = Stress
A = Alcohol
F = Fatigue
E = Emotion

Illness = Ziekte. Diaree, koorts en hoofdpijn kunnen je concentratie lelijk aantasten.
Medication = Medicijnen. Sommige preparaten kunnen je sloom en slaperig maken en houden soms nog heel lang hun werking.
Stress = spreekt voor zich. Ga niet eerst een probleem uitpraten voor je op de motor gaat, maar ontspan je.
Alcohol = spreekt ook voor zich. Dan hoort de motor aan de ketting.
Fatigue = Vermoeidheid. Als je lange uren hebt gewerkt, neem dan eerst even de tijd om bij te komen, voor je aan een rit begint.
Emotion = Emotie. Na een fikse ruzie kun je je gedachten moeilijk bij het verkeer houden. Dat kan ook als je je heel erg gelukkig voelt, dan ben je er ook niet met je gedachten bij.

Beschermende kleding heeft nóg een functie.

Het is niet alleen de kou, waarvoor je een beschermend motorpak draagt. Nylon of leer, maakt niet uit. Het is: "voor het geval dat".

Stel, je gaat onderuit. Beschermd of niet, in beide gevallen kun je je ledematen breken. Daar zijn we het over eens. Bij gebruik van beschermende kleding, voorkom je dat er schaafwonden ontstaan. Heb je een open wond, bij een botbreuk, zal er geen gips worden aangelegd, maar ben je verzekerd van 2 operaties. De eerste om een pen in te brengen en de tweede om die er weer uit te halen. Bovendien duurt het genezingsproces heel wat langer, dan wanneer er gips kan worden aangelegd. Het is om het maar rechtstreeks te zeggen: "ter voorkoming van littekens". Nu kun je denken, dat valt wel mee, maar doe de test maar eens. Druk een vinger op het asfalt en trek de hand naar je toe, laten we zeggen over 25 cm. Bij een val met je motor, is de afstand beduidend langer en de schade groter.

Instructies voor de duo-passagier.

Een duo-passagier mag alleen "op" of "van" de motor klimmen met toestemming van de bestuurder. Zet de motor in z'n "vrij", doe de zijstandaard omhoog en zet beide benen op de grond, alvorens je "OK" roept en knikt met het hoofd.

Een duo-passagier kijkt over je rechter schouder, als er een bocht naar rechts komt en over de linker schouder, als er een bocht naar links komt. Hij/zij volgt met de ogen de weg en zit niet achterstevoren op de motor of maakt onverwachte bewegingen.

Hij/zij groet andere motorrijders.

Naar boven

© 2004-2005 Webdesign by Betty Smit.