Op 24 juli vertrekken we vanuit Franeker om half 2. In IJmuiden aangekomen moeten we tot bijna half 6 wachten tot we aan boord kunnen. Dan de motoren vast zetten. Het is kalm weer dus weinig zorgen, dat er wat zal gebeuren met de motoren tijdens de overtocht. Ik heb de motor in de eerste versnelling staan. Dan is het achterwiel geblokkeerd en om de voorrem heb ik een post-elastiekje gedaan, zodat er in het voorwiel ook geen speling zit. De motor staat gewoon op de zij-stander. Dan het stuur in de spanbandjes en in de veren trekken en de achterkant zo vastzetten, dat hij niet kan uitbreken naar de zijkanten. |
Op 25 juli komen we aan in New Castle upon Tyne. Het miezert, tot we in Edinburgh zijn, dan breekt de zon door. Het valt niet mee om een groep van 10 motoren door een stad als Edinburgh te loodsen, maar komen rond half 6 aan bij ons hotel in Newtonmore. Meteen maar aan de Haggis, smaakt best. |
28 juli: We doen vandaag het eiland Skye, met 6 motoren en zijn pas om half 8 terug in de truckstop om te eten. Er komt een pipeband optreden bij een ander hotel. Als we daarna in de pub belanden wordt ik aangesproken, dat ik "hem" gisteren heb ingehaald, dus ik vraag: "was je in de auto dan?" Nee in de touringcar. De hele avond met die chauffeur staan praten. Newtonmore - Skye heen en terug 508 km op mijn teller. |
29 juli: We hebben de Devil's Elbow gedaan. Hellingen van 20%. Je valt gewoon naar beneden. Vanaf Braemar naar Glenshee. Vanaf Pitlochry ben ik alleen naar het hotel gegaan. Had het wel gehad, nu ik die pillen heb aangepast, overvalt me zo nu en dan een vermoeidheid, dat is gewoon niet te geloven. Ik zat er weer helemaal doorheen. |
1 augustus: Vanmorgen voorbij Lawers gereden en terug langs dezelfde weg, voor het ontbijt. Na het ontbijt met de groep naar Oban . Later naar Fort William, door Glen Coe. Die morgen zijn er weer 2 vertrokken naar de boot. Weer lekker gegeten in de Benmore aan de overkant, kan er een borrel bij, als de motoren eenmaal geparkeerd staan. Vanavond kwam Mr. Webster van de supermarkt in Killin langs om kennis te maken. Hij heeft een zelfde kleur Pan als Roelof. We hebben in het voorjaar al gemaild en hij wou best even met ons gaan rijden. |
3 augustus: Als ik 'smorgens weg rijdt, is het net of de motor naar 1 kant trekt, maar dat kan van de gravel komen, dus de weg op. Al gauw bemerk ik, dat er iets niet klopt en ga de eerste de beste "lay-by" op. De voorband is zacht. We rijden met matige snelheid naar Tyndrum en laten de band oppompen en houden hem in de gaten. Bij de eerste parkeerplaats onderweg naar Glen Coe, heeft hij ietsje verloren, maar je weet nooit of de apparaten wel gelijke standen aangeven. 50 km verderop, mist er al wat meer uit en Roelof en ik besluiten terug te gaan. Via de dochter des huizes van de B&B, komen we bij een motorbandenboer in Crieff terecht. Eerst maar even bellen of hij de juiste maat wel heeft, ja dus. Hij staat ons al op te wachten en binnen een kwartier ben ik geholpen en tegen een fatsoenlijke prijs. Daarna verkennen we de wereld verder op eigen gelegenheid, met een nieuwe voorband. |
6 augustus: De Devil's Elbow nog een keer gereden, Mr. Webster van de supermarkt in Killin vergezelt ons deze dag. We hadden al kennis gemaakt. Prachtig weer, de heide begint te bloeien, de natuur is op zijn mooist, gewoon een perfecte dag. We troffen waarachtig Klaas en Paul nog, op hun weg naar Inverness. |
9 augustus: Als we 's-morgens om 8 uur aan dek komen waait er een warme wind. Minstens 10 graden verschil met Schotland. Het is echt tropisch in Nederland. In Wieringerwerf gaan we om koffie en nemen afscheid van elkaar. We rijden wel samen over de afsluitdijk, maar bij Franeker scheiden onze wegen. We zijn weer thuis. Roelof spendeert de middag om de foto's op de computer te zetten en ik begin bij de was, die in een uur droog is. Deze week nog vakantie. We komen terug in Schotland, dat staat vast, maar de datum is nog niet geprikt. In totaal heb ik 5334 km gereden, uit en thuis in 17 geweldige dagen. Bij thuiskomst, staat mijn teller op 14.936 km en de volgende morgen bel ik de verzekering om voortaan verzekerd te zijn bij een onbeperkt aantal kilometers. Link naar meer foto's en verslag van Schotland. |
© 2004-2005 Webdesign by Betty Smit.