SCHOTLAND

Klik op een foto voor de vergroting.

sc01
Nog thuis.

sc02
Franeker.

sc03
IJmuiden.

Op 24 juli vertrekken we vanuit Franeker om half 2. In IJmuiden aangekomen moeten we tot bijna half 6 wachten tot we aan boord kunnen. Dan de motoren vast zetten. Het is kalm weer dus weinig zorgen, dat er wat zal gebeuren met de motoren tijdens de overtocht. Ik heb de motor in de eerste versnelling staan. Dan is het achterwiel geblokkeerd en om de voorrem heb ik een post-elastiekje gedaan, zodat er in het voorwiel ook geen speling zit. De motor staat gewoon op de zij-stander. Dan het stuur in de spanbandjes en in de veren trekken en de achterkant zo vastzetten, dat hij niet kan uitbreken naar de zijkanten.

sc04
Motoren aan boord

sc05
Inverness

sc06
Bij Loch Ness.

Op 25 juli komen we aan in New Castle upon Tyne. Het miezert, tot we in Edinburgh zijn, dan breekt de zon door. Het valt niet mee om een groep van 10 motoren door een stad als Edinburgh te loodsen, maar komen rond half 6 aan bij ons hotel in Newtonmore. Meteen maar aan de Haggis, smaakt best.
26 juli: Heb de biologische klok nog niet op de GMT gezet en ik ben vroeg op. Pak de motor om even een ritje vlak na het ontbijt te doen. Ik neem de weg naar Speanbridge. Heerlijke weg met allerlei kronkels en heuvelachtig. Als ik in Speanbridge aankom keer ik terug en ontdek dat de afstand 46 mijl is. Dus er even tegenaan. Bij het hotel blijkt, dat de anderen niet op mij hebben gewacht, dus ik breng de dag alleen door. Even in Aviemore gekeken en getankt en later nog verder naar het noorden, al met al zo'n 395 km gereden in mijn eentje. Heb me best vermaakt, ben tenslotte maar naar de truck-stop gegaan om een warme hap.
27 juli: Vanmorgen eerst even naar de Laggandam, had ik de eerste 74 km al weer te pakken. Dan met de groep langs de noordkant van Loch Ness en terug via Fort Augustus en Speanbridge, dit laatste stuk heb ik voorgereden, dan komt niet alles op Roelof neer. Kwam achter een touringcar te zitten, schiet niet echt op. We zijn even gestopt bij de Laggandam, voor fotootjes.

sc07
Fort Augustus.

sc08
Fort Augustus.

sc09
Laggan Dam

28 juli: We doen vandaag het eiland Skye, met 6 motoren en zijn pas om half 8 terug in de truckstop om te eten. Er komt een pipeband optreden bij een ander hotel. Als we daarna in de pub belanden wordt ik aangesproken, dat ik "hem" gisteren heb ingehaald, dus ik vraag: "was je in de auto dan?" Nee in de touringcar. De hele avond met die chauffeur staan praten. Newtonmore - Skye heen en terug 508 km op mijn teller.

sc10
Op Skye.

sc11
Op Skye.

sc12
Skye tolbrug.

29 juli: We hebben de Devil's Elbow gedaan. Hellingen van 20%. Je valt gewoon naar beneden. Vanaf Braemar naar Glenshee. Vanaf Pitlochry ben ik alleen naar het hotel gegaan. Had het wel gehad, nu ik die pillen heb aangepast, overvalt me zo nu en dan een vermoeidheid, dat is gewoon niet te geloven. Ik zat er weer helemaal doorheen.
30 juli: Vanmorgen voor het ontbijt naar Laggan gereden en vandaar naar Dahlwinnie, mooie route. De weg laat wel wat te wensen over. Dan doen we de Queens vieuw vandaag.
31 juli: We zijn vandaag over Perth gereden en hebben de 5 uitgezwaaid, die naar de boot terug gaan. Vandaar over Sterling naar Crianlarich. Na aankomst, dumpen we onze bagage op onze kamer en rijden naar de "Green Welly Shop" in Tyndrum. Vandaar ben ik in mijn uppie even naar Inveraray gereden.

sc13
Queens'vieuw.

sc28
Inverardran House.

sc29
Inveraray.

1 augustus: Vanmorgen voorbij Lawers gereden en terug langs dezelfde weg, voor het ontbijt. Na het ontbijt met de groep naar Oban . Later naar Fort William, door Glen Coe. Die morgen zijn er weer 2 vertrokken naar de boot. Weer lekker gegeten in de Benmore aan de overkant, kan er een borrel bij, als de motoren eenmaal geparkeerd staan. Vanavond kwam Mr. Webster van de supermarkt in Killin langs om kennis te maken. Hij heeft een zelfde kleur Pan als Roelof. We hebben in het voorjaar al gemaild en hij wou best even met ons gaan rijden.
2 augustus: We zijn nog met z'n vijven over. Ik stop met mijn vroeg ochtendritjes, omdat ik anders in de problemen kom. Ik ben maar tot 15.000 km verzekerd. We bezoeken "The Falkirk Wheel". Na dit bezoek gaat de rest van de groep terug en wij blijven in de buurt, omdat ik die avond internetvrienden zal ontmoeten in Grangemouth.

sc25
The Falkirk Wheel.

sc30
Stoeltjeslift, Glen Coe.

sc31
Int. Highland Games, Killin.

3 augustus: Als ik 'smorgens weg rijdt, is het net of de motor naar 1 kant trekt, maar dat kan van de gravel komen, dus de weg op. Al gauw bemerk ik, dat er iets niet klopt en ga de eerste de beste "lay-by" op. De voorband is zacht. We rijden met matige snelheid naar Tyndrum en laten de band oppompen en houden hem in de gaten. Bij de eerste parkeerplaats onderweg naar Glen Coe, heeft hij ietsje verloren, maar je weet nooit of de apparaten wel gelijke standen aangeven. 50 km verderop, mist er al wat meer uit en Roelof en ik besluiten terug te gaan. Via de dochter des huizes van de B&B, komen we bij een motorbandenboer in Crieff terecht. Eerst maar even bellen of hij de juiste maat wel heeft, ja dus. Hij staat ons al op te wachten en binnen een kwartier ben ik geholpen en tegen een fatsoenlijke prijs. Daarna verkennen we de wereld verder op eigen gelegenheid, met een nieuwe voorband.
4 augustus: We gaan naar Glen Coe en gaan met de stoeltjeslift naar boven, maar de berg is gehuld in de wolken en het uitzicht is nihil. Daarna gaan we naar Killin, naar de International Highlandgames. Later op de middag ga ik met een van mijn internetvrienden een ritje maken door de bergen. Op een van de "passing places" glij ik uit op nat mos, de motor valt en ik tuimel een eind bij de berg naar beneden. Mijn rechter spiegel is gebroken.
5 augustus: Vandaag naar Mull of Kintyre. Helemaal naar boven, smalle weggetjes met allemaal gravel in het midden. Je hebt 30 cm om te rijden en zo nu en dan een tegenligger, dan moet je een passingplace vol gravel op. Gewoon eng en dat 6 mijl lang en dat stuk moet je dan ook nog terug. Ik zat op het laatst helemaal verkrampt, zeker nu mijn zelfvertrouwen de dag tevoren een deuk had opgelopen. Totaal 450 km deze dag. Iedere dag vizier meerdere malen schoon maken. Het stikt hier van de "Midgy's" hele kleine rotmuggetjes, die kriebelen als de pest.

sc26
Devil's Elbow, helling 20%.

sc32
Mull of Kintyre.

sc33
Oban, haventje.

6 augustus: De Devil's Elbow nog een keer gereden, Mr. Webster van de supermarkt in Killin vergezelt ons deze dag. We hadden al kennis gemaakt. Prachtig weer, de heide begint te bloeien, de natuur is op zijn mooist, gewoon een perfecte dag. We troffen waarachtig Klaas en Paul nog, op hun weg naar Inverness.
7 augustus. Mist hangt over de berg aan de overkant, ik kan 'smorgens om 6 uur de overkant van de weg niet zien. Vandaag naar Oban om de laatste souvenirs in te slaan. Die avond eten 4 van ons hun laatste bord Haggis.
8 augustus: Om 8 uur hebben we ontbijt. Stevig "scottish breakfast" met bacon, scrambled eggs, black pudding, gegrilde tomaat en voor de liefhebber sausages. Verder toast en jam en de nodige thee en koffie. We gaan vroeg op pad. Voor het ontbijt is alles al opgeladen en om 11 uur staan we al in Edinburgh, waar Roelof bemerkt een zachte achterband te hebben. Hij wil niet worden opgepompt, maar als ik het aan een van de motorrijders vertel, die vandaar hun "sunday-run" gaan maken, zijn ze wel heel erg behulpzaam. De AA wordt gebeld en die doet er een prop in. Daar komen we op thuis. Als dat niet mocht helpen, had ik al een kaartje van een bandenboer uit Motherwell, die later op de middag wel wou helpen, maar eerst zijn "sunday-run" wou afmaken. Al met al een uur verlies, maar we zijn op tijd bij de Royal Quays voor de boot.

sc27
Haggis, neaps en mash.

sc34
Aan boord.

sc35
Wieringerwerf.

9 augustus: Als we 's-morgens om 8 uur aan dek komen waait er een warme wind. Minstens 10 graden verschil met Schotland. Het is echt tropisch in Nederland. In Wieringerwerf gaan we om koffie en nemen afscheid van elkaar. We rijden wel samen over de afsluitdijk, maar bij Franeker scheiden onze wegen. We zijn weer thuis. Roelof spendeert de middag om de foto's op de computer te zetten en ik begin bij de was, die in een uur droog is. Deze week nog vakantie. We komen terug in Schotland, dat staat vast, maar de datum is nog niet geprikt. In totaal heb ik 5334 km gereden, uit en thuis in 17 geweldige dagen. Bij thuiskomst, staat mijn teller op 14.936 km en de volgende morgen bel ik de verzekering om voortaan verzekerd te zijn bij een onbeperkt aantal kilometers.

Link naar meer foto's en verslag van Schotland.

© 2004-2005 Webdesign by Betty Smit.