Restauratie-project: BMW R 60/5.


Klik op een foto'tje voor de vergroting

3001

Om na de miskleun met de gaskettube duidelijk aan te geven dat mijn wereldje toch duidelijk om het bekende merk draait, heb ik mijn gereedschapwagen maar voorzien van een nieuw embleem.
Ik hoop dat de heren BMW-café-racer-bouwers en nog een paar vaste klanten nu gerustgesteld zijn.
Ondanks de hitte gaan de werkzaamheden toch gewoon door, welliswaar op een laag pitje, maar het voelt niet goed als het werk niet vordert.

Tevens merk ik dat ik met het werk, als gevolg van vervelende gebeurtenissen de laatste tijd, de draad maar moeilijk oppak. Het verlies van een dierbare heeft toch vooral na enige tijd een behoorlijke inpact.
Inmiddels zijn de koplamp en het achterlicht gespoten en is het chroomwerk bij de chromerij.
Deze week zullen de spatborden worden gebiest. Als deze eenmaal gemonteerd zijn gaat het snel en zal de restauratie snel kunnen worden afgerond.

2998
Cilinders gemonteerd


3002

3015

De carborateurs zijn er door de jaren heen als gevolg van weersinvloeden en doorzwetende benzine niet mooier op geworden.
Door deze een behandeling te geven in een ultrasonebad worden ze van binnen en van buiten weer geheel gereinigd en krijgen weer een nieuwe uitstraling. Als gevolg van de hitte heeft het werk veel vertraging opgelopen, 's-avonds is het in de werkplaats bloedheet en ontneemt het plezier van het werken aan de motor.
Morgenavond worden de spatborden gebiest, dit klusje kan buiten aan de picknicktafel worden geklaard.


11 Augustus, op mijn verjaardag fietste ik naar mijn werk. Bij het bedrijf aangekomen werd ik verrast met de mededeling dat ik wel weer naar huis kon gaan, omdat mijn dagrit was uitgepland.
Dat kwam wel op een leuk moment, ik was tenslotte jarig. En mijn vakantie was begonnen.
Onderweg naar huis realiseerde ik me dat ik nu wel een probleem had. De chromen delen die ik bij een chromerij in Winschoten had liggen, zouden die vrijdag tijdens mijn werk door me worden afgehaald. Ik bezoek namelijk iedere dag klanten in Winschoten en kan dit dus mooi combineren. Het was de bedoeling de eerste week van de vakantie door te brengen in Callantsoog.
Na terugkomst zou ik dan in 1 dag de R60/5 afbouwen, het waren tenslotte alleen nog de chromen delen die nog moesten worden gemonteerd. Afgelopen dinsdag besloot ik op de oude R69 de rit naar Winschoten te maken en gelijk met Rudy even een bezoekje aan Betty te brengen die ook net van vakantie terug was.
Bij de chromerij aangekomen bleken de te chromen spullen nog gewoon onbehandeld in de vensterbank van de kantine te liggen, en dat terwijl ik in de tussentijd 2 keer telefonisch kontact heb gehad over de openingstijden.

wolfjejdl

Hadden ze me ook wel even kunnen vertellen dat de chromer ziek was. Dus was de rit voor niets gemaakt en dat terwijl de regen met bakken uit de hemel kwam zetten. Gelijk maar doorgereden naar Betty. Regen, regen en nog eens regen. Maar de sound uit de pijpen van wolfje (zie Rudy's site) maakten veel goed. Als Rudy me van achter naderde, hoorde ik hem aan komen stormen. Af en toe leek het of ik op het circuit van Assen zat in het verleden. Daar hoorde je destijds ook dergelijke geluiden.

Ook brachten we een bezoek aan Erik GS in nieuw-Roden, tevens een BMW fanaat eerste klas.
Maar thuis aangekomen zat ik wel zonder onderdelen, dat was wrang. Ik had de 60/5 zo graag die avond willen afbouwen en de eigenaar met het balangrijke telefoontje willen verrassen, helaas.
Woensdag of donderdag zou het chroomwerk naar me worden opgestuurd. Vol spanning wachtte ik, vrijdag niks, zaterdag niks, verd. dit is toch te gek voor woorden. Ze hadden het beloofd. Vrijdag 2 keer gebeld, werd niet opgenomen, fuck, wat is er aan de hand.
Het gaat er naar uitzien dat ik de laatste week van mijn vakantie hem nog niet kan afbouwen, ik ben mijn vertrouwen inmiddels kwijt.
Ik wordt hier onrustig van, doe beloftes en kom ze altijd na. Het is verschrikkelijk om altijd afhankelijk van anderen te zijn, dat blijkt nu wel weer. Het is inmiddels bijna hopen op een wonder op de maandag van de nieuwe week.

3129

3130

Alles staat klaar, de buddy kan er nog niet op vanwege de bedrading van het achterlicht, de beugel moest opnieuw worden verchroomd. De dempers heb ik nog niet gemonteerd vanwege de angst voor beschadiging. De bochten zit het beschermende papier nog om en de kinderen mogen de fietsen niet in de werkplaats zetten.
De spanning stijgt, de eigenaar zit vol spanning, ontplof inmiddels bijna van woede als ik er te lang over nadenk. Steekassen, uitlaatklemmen, vulpluggen, bouten, beugel zijkant frame, buisje onder achterlicht, contaktslotafdekplaatje met schuif, er ligt nogal wat. Ik begin nu zelfs te hopen dat ze de boel niet kwijtraken.

Ik kan hier echt niet tegen, zit te denken een klein chromerijtje in mijn werkplaats te beginnen. Het is niet zo erg moeilijk, alleen al die baden en die zware metalen zijn niet gezond.
Nou ja, rustig blijven en afwachten maar.


Drie weken geleden, die maandag vergeefs gewacht op de spullen van de chromer, bellen wilde ik niet, wordt ik misschien alleen maar ontzettend boos van.
Dinsdag, Bellen. Geen gehoor, wat? Dat pieptoonje geeft toch aan dat het nummer niet bestaat?
Vervolgens woensdag gebeld, hetzelfde toontje, donderdag ook, wat was er aan de hand?
Op Google gezocht onder faillissementen, en ja hoor, chromerij failliet. Advokatenkantoor in Groningen hadden de zaak onder behandeling. Via de curator uiteindelijk het telefoonnummer gekregen van een bedrijf dat de boel had overgenomen en de produktie weer zou opstarten. Vaak gebeld over de onderdelen die nog ergens moesten liggen maar de zaak was nog niet vrijgegeven. Ze konden er dus nog niet naar binnen, ze zouden me terugbellen maar ik hoor niets.

Woensdag stond het hek open en ja hoor de produktie was weer hervat, zelfs het zakje onderdelen stond er nog.
Heb ze maar meegenomen, op de terugweg naar de hoofdweg kom ik de bedrijfsleider tegen: Jan geef maar mee die spullen, ik maak het chroomwerk klaar en bel je wel, daarna mogen we geen werk van particulieren meer aannemen maar wat er nog ligt maken we klaar.
Gister en vandaag weer aan de deur geweest, maar nog niets verchroomd, ik begin nu echt wanhopig te worden.
De 60/5 staat er ook maar een beetje verloren bij.

3164b


De laatste 2 weken werd ik dagelijks afgescheept met elke keer weer een ander verhaal. Morgen ga ik verchromen, nee is nog niet klaar, morgen. En zo ging het iedere dag weer. Vorige week belde de verchromer me zelf terug, dat het nog niet klaar was. Goh, er zit schot in de zaak, ze bellen me zelf al terug.
En ja hoor, maandag was het zover, alles klaar zei hij, maar je kunt het niet bij het bedrijf ophalen, nieuwe eigenaar mocht er niets van weten.
Thuis gekomen ontdekte ik tot mijn schrik dat ik niet alles terug had gekregen. De vul- en aftappluggen zaten er niet bij.
Volgende middag in Winschoten maar weer gebeld. O, ja die waren mislukt, maar zijn nu klaar. Dus weer naar de achterpoort gereden, en daar overhandigde zijn vrouw mij de achtergebleven pluggen door de tralies van het hek. Tijdens het monteren van het spul miste ik nog twee pluggen van de achterbrug, om gek van te worden.
Dus woensdag weer gebeld. Nee, hier ligt niks meer, weet het zeker dat ik ze had meegegeven, dus de ontbrekende pluggen maar uit "mijn" R60/5 gedraaid.

3326b

Eindelijk is het dan zover, hij kan weer rijden, olieën toegevoegd, versnellingsbak, carter, voorvorkpoten, cardan en de achterbrug in de ruimte waar de meenemer zit, voor het cardanhuis. Een BMW heeft geen ketting maar je hebt wel heel wat oliereservoirs met een cardan erbij en allemaal verschillende oliesoorten.
8 Weken stond de motor klaar op de opbouwtafel, maar vanmiddag kon hij eindelijk kantelen om de BMW er af te rijden. Stof afblazen en even licht napoetsen, het wonder op wielen is eindelijk klaar.
Ik heb nog nooit zoveel tegenslagen gehad tijdens een restauratie, maar eindelijk is het dan zover.

Eind goed al goed.
De foto's maken het verhaal verder af.

3327b

3330b


Vandaag (1 oktober 2006) toch nog een laatste tegenslag.
Vanmorgen 7 uur. Ik dacht, dat wordt niks toen ik uit het raam keek, regen.
8 Uur, droog.
Vandaag de laatste rit voor dit jaar.
9.15 u. De pot weer opgepoetst en daar gingen we weer. Bij het oprijden van het clubterrein van motorclub Hoogeveen die vandaag de pannenkoekrit had gepland, keek ik in de glimlachende gezichten van Rudy, Henk, Betty en Roel, het groepje van het forum, en natuurlijk de andere clubleden. Het wordt zo langzamerhand een hecht groepje.
Tijdens de rit was het weer genieten onder de viaducten als "Wolfje" haar pijpen weer liet brullen en de nieuwe achterband van Betty geeft haar duidelijk meer zelfvertrouwen want ze gooit de flanken weer naar het asfalt dat het een lieve lust is. Henk moet ook maar een nieuw achterbandje bedenk ik me opeens en Roel zal ik even iets uit de doeken doen vanwege zijn vraag of ik het spul een beetje bij kan houden allemaal.

Vanwege de vraag naar snelle motoren begin jaren 50, werd de R68 gebouwd. Een 600 cc blok, maar dan flink opgefokt werd onder deze machine gebouwd. Later was er veel vraag naar politiemotoren die genoeg vermogen hadden om met zijspan te rijden.
De R68 werd opgevolgd door de R69, dat was het type met de swingarm voorvork. Omdat het blok van de R68 ruim voldeed, werd dit blok ook weer in de R69 gebouwd.
Het blok van de R69 is een 600 cc blok, maar dan met grotere kleppen en carburateurs, de compressie lag ook een stuk hoger. De 27 pk van het normale R600 cc blok werden er nu 35.

BMW-R68a

Dit resulteerde in een topsnelheid van 165 km p/h wat natuurlijk voor de jaren 50 een hele prestatie was.
Het is natuurlijk niet verstandig om de snelheid nu na 50 jaar nog zo ver op te jagen, dus stop ik meestal bij zo'n 140 km p/h. Dus dat meekomen met de huidige motoren is geen probleem, en hoef hiervoor nog lang niet alles uit de kast te halen.
Toen we na de rit naar huis reden dook ik bij Fluitenberg de A28 op en joeg voor de laatste maal, met deze 37 jaar oude zuigers, de snelheid nog 1 maal even naar de 150.
Het voelde goed, maar heb maar niet in de spiegel gekeken naar het rookgordijn achter me.
De komende winter komer er weer verse zuigertjes in.
5 Minuten na aankomst in Meppel brak er een onweersbui los, ik was dus nog net op tijd binnen.
Ik kon terugkijken op een geslaagde dag.

Vanavond even de laatste hand aan de R60/5 leggen. De pluggen die ik uit de cardan van "mijn" R60/5 had gehaald omdat deze zijn zoekgeraakt bij de chromerij, moest ik nog even monteren voor ik de proefrit zou maken. Ontdek ik tot mijn grote schrik dat de plug aan de onderzijde niet past, het gat is te groot. Plots herinnerde ik me dat er inderdaad een vreemde plug in de cardan zat. Het schroefdraad was bij te sterk vastdraaien, denk ik, in het verleden dolgedraaid en hadden ze het gat opgeboord en nieuw schroefdraad getapt.
Probleem dus, de kast open en zoeken naar een bout met dezelfde schroefdraadspoed. En ja hoor!

3333b

In het verleden kocht ik samen met mijn vader een gereedschapinboedel. Herinner me nog de bak met bouten met speciaal schroefdraad, die mijn vader meteen apart had gezet. Die moeten we bewaren, want het zijn allemaal bouten met afwijkende draad. En warempel, na een tijdje zoeken, vond ik een aftapplug met dezelfde schroefdraadspoed. De draad was echter wel beschadigd, dus de scherpste driehoekvijl opgezocht en opzoeten die draad en met succes.
Eindelijk klaar voor de proefrit, tussen de buien door reed ik een stukje, de carburateurs afgesteld en perfekt lopen die machine.

Ik ben weer helemaal gelukkig nu, na al die ellendige weken is dit projekt eindelijk weer een geslaagde. Het wordt weer een beetje mooier op de weg in de toekomst dus.

3341


Een berichtje in het gastenboek wordt heel erg op prijs gesteld. (Mann darf auch im Deutsch schreiben im Gäste-buch.)

© 2005 Webdesign by Betty Smit, motormeisje.nl