Om na de miskleun met de gaskettube duidelijk aan te geven dat mijn wereldje
toch duidelijk om het bekende merk draait, heb ik mijn gereedschapwagen maar
voorzien van een nieuw embleem. Ik hoop dat de heren BMW-café-racer-bouwers en nog een paar vaste klanten nu gerustgesteld zijn. Ondanks de hitte gaan de werkzaamheden toch gewoon door, welliswaar op een laag pitje, maar het voelt niet goed als het werk niet vordert. |
De carborateurs zijn er door de jaren heen als gevolg van weersinvloeden en
doorzwetende benzine niet mooier op geworden. |
11 Augustus, op mijn verjaardag fietste ik naar mijn werk. Bij het bedrijf
aangekomen werd ik verrast met de mededeling dat ik wel weer naar huis kon
gaan, omdat mijn dagrit was uitgepland. |
|
Hadden ze me ook wel even kunnen vertellen dat de chromer ziek was. Dus was de rit voor niets gemaakt en dat terwijl de regen met bakken uit de hemel kwam zetten. Gelijk maar doorgereden naar Betty. Regen, regen en nog eens regen. Maar de sound uit de pijpen van wolfje (zie Rudy's site) maakten veel goed. Als Rudy me van achter naderde, hoorde ik hem aan komen stormen. Af en toe leek het of ik op het circuit van Assen zat in het verleden. Daar hoorde je destijds ook dergelijke geluiden. |
Ook brachten we een bezoek aan Erik GS in nieuw-Roden, tevens een BMW fanaat
eerste klas. |
Alles staat klaar, de buddy kan er nog niet op vanwege de bedrading van het
achterlicht, de beugel moest opnieuw worden verchroomd.
De dempers heb ik nog niet gemonteerd vanwege de angst voor beschadiging. De
bochten zit het beschermende papier nog om en de kinderen mogen de fietsen
niet in de werkplaats zetten. |
Ik kan hier echt niet tegen, zit te denken een klein chromerijtje in mijn
werkplaats te beginnen. Het is niet zo erg moeilijk, alleen al die baden en
die zware metalen zijn niet gezond. |
Drie weken geleden, die maandag vergeefs gewacht op de spullen van de
chromer, bellen wilde ik niet, wordt ik misschien alleen maar ontzettend
boos van. |
Woensdag stond het hek open en ja hoor de produktie was weer hervat, zelfs
het zakje onderdelen stond er nog. |
De laatste 2 weken werd ik dagelijks afgescheept met elke keer weer een
ander verhaal. Morgen ga ik verchromen, nee is nog niet klaar, morgen. En zo
ging het iedere dag weer. Vorige week belde de verchromer me zelf terug, dat
het nog niet klaar was. Goh, er zit schot in de zaak, ze bellen me zelf al
terug. |
Eindelijk is het dan zover, hij kan weer rijden, olieën toegevoegd, versnellingsbak, carter, voorvorkpoten, cardan en de achterbrug in de ruimte waar de meenemer zit, voor het cardanhuis.
Een BMW heeft geen ketting maar je hebt wel heel wat oliereservoirs met een
cardan erbij en allemaal verschillende oliesoorten. |
Eind goed al goed. |
Vandaag (1 oktober 2006) toch nog een laatste tegenslag. |
Vanwege de vraag naar snelle motoren begin jaren 50, werd de R68 gebouwd.
Een 600 cc blok, maar dan flink opgefokt werd onder deze machine gebouwd.
Later was er veel vraag naar politiemotoren die genoeg vermogen hadden om
met zijspan te rijden. |
Dit resulteerde in een topsnelheid van 165
km p/h wat natuurlijk voor de jaren 50 een hele prestatie was.
Vanavond even de laatste hand aan de R60/5 leggen. De pluggen die ik uit de
cardan van "mijn" R60/5 had gehaald omdat deze zijn zoekgeraakt bij de
chromerij, moest ik nog even monteren voor ik de proefrit zou maken.
Ontdek ik tot mijn grote schrik dat de plug aan de onderzijde niet past, het
gat is te groot. Plots herinnerde ik me dat er inderdaad een vreemde plug in
de cardan zat. Het schroefdraad was bij te sterk vastdraaien, denk ik, in het
verleden dolgedraaid en hadden ze het gat opgeboord en nieuw schroefdraad
getapt. |
In het verleden kocht ik samen met mijn vader
een gereedschapinboedel. Herinner me nog de bak met bouten met speciaal
schroefdraad, die mijn vader meteen apart had gezet. Die moeten we bewaren,
want het zijn allemaal bouten met afwijkende draad. En warempel, na een
tijdje zoeken, vond ik een aftapplug met dezelfde schroefdraadspoed. De
draad was echter wel beschadigd, dus de scherpste driehoekvijl opgezocht en
opzoeten die draad en met succes. |
Ik ben weer helemaal gelukkig nu, na al die ellendige weken is dit projekt eindelijk weer een geslaagde. Het wordt weer een beetje mooier op de weg in de toekomst dus. |
|
Een berichtje in het gastenboek wordt heel erg op prijs gesteld. (Mann darf auch im Deutsch schreiben im Gäste-buch.) © 2005 Webdesign by Betty Smit, motormeisje.nl |