Restauratie-project: 1969 BMW R 50.


Klik op een foto'tje voor de vergroting

Week 2

Inmiddels zijn de te verchromen delen gepolijst en dus gereed, om samen met de te verzinken delen, te worden verzonden naar de chromerij.
Omdat er nu toch gewacht moet worden op het frame en het chroomwerk, kan ik in de tussenliggende periode aan het werk met: eerst de wielen en daarna het motorblok.

De velgen, zie foto, waren totaal onbruikbaar geworden. In overleg met de eigenares, werd er besloten over te gaan tot de aankoop van nieuwe aluminium velgen.
Deze werden bij BMW tot de helft van de jaren 60 gebruikt, daarna ging men over op verchroomde velgen. Maar omdat de eigenares aluminium velgen makkelijker in het onderhoud vindt en ook mooier, werd toch de keus gemaakt, af te wijken van het orgineel voor die jaren.
Ook bij BMW, werd in die jaren erg veel veranderd, zo onderging het motorblok bijvoorbeeld van 1960 tot eind 1969 een kleine 50 veranderingen, om de zwakke punten weg te nemen, het is dus duidelijk dat er bij BMW veel aan de weg werd getimmerd om alle kinderziektes uit hun product te halen.
De spaken worden vervangen door rvs spaken.

De komende week loopt er een afspraak bij velgenspecialist Poelma in Uithuizen, gespecialiseerd in velgen, spaken en banden. Bij dit bedrijf vind je een zeer uitgebreid assortiment, de meest bijzondere velgen worden hier op maat gemaakt. Het bedrijf straalt vakmanschap uit en dat geeft mij persoonlijk veel vertrouwen. Ook hier zullen de wielnaven worden geglaspareld.

Omdat de wielnaven natuurlijk opgesloten zitten door de spaken en dus later niet zo maar te verwijderen zijn, is besloten deze als enigste toch te laten stralen. Hiervoor worden de lagers verwijderd en meteen gecontroleerd op slijtage, de lagerruimtes worden daarna geheel afgesloten om binnendringen van glasgruis tijdens het stralen te voorkomen.

1843b

2114b
Doorslijpen van spaken
1838b
Dof, maar hier nog in geheel originele
staat.

Na deze voorbereidingen is een begin gemaakt met het etsen van de aluminium delen. Lithoform is de stof die ik na veel uitproberen het meest geschikt vindt voor deze methode. Omdat het aluminium niet aangetast was door o.a. zout, is deze methode uiterst succesvol verlopen en geeft het aluminium weer een bijna nieuwe uitstraling. Zie foto's.

1852b

1887b

Op het moment wordt het motorblok geëtst. Ook heb ik alvast tussendoor wat deeltjes spuitklaar gemaakt. Als de komende week het frame terug is en de nieuwe wielen en spaken, kan er eind volgende week, na het inspaken, dus al eigenlijk worden gestart met de wederopbouw.
De verrassing, bij het openen van de koplamp was groot, van binnen zag het er na 32 jaar Canada en 4 jaar Holland nog als nieuw uit. Dit geldt ook voor het achterlicht en het elektrische gedeelte van de motor.

1892b
Gepolijste delen klaar voor
verzending naar de verchromerij.

1845b
De koplamp.
 

volgende pagina


Een berichtje in het gastenboek wordt heel erg op prijs gesteld. (Mann darf auch im Deutsch schreiben im Gäste-buch.)

© 2005 Webdesign by Betty Smit, motormeisje.nl