Week 2
Inmiddels zijn de te verchromen delen gepolijst en dus gereed, om samen met
de te verzinken delen, te worden verzonden naar de chromerij.
Omdat er nu toch gewacht moet worden op het frame en het chroomwerk, kan ik
in de tussenliggende periode aan het werk met: eerst de wielen en daarna het
motorblok.
De velgen, zie foto, waren totaal onbruikbaar geworden. In overleg met de
eigenares, werd er besloten over te gaan tot de aankoop van nieuwe aluminium
velgen.
Deze werden bij BMW tot de helft van de jaren 60 gebruikt, daarna ging men over op verchroomde velgen. Maar omdat de eigenares aluminium velgen makkelijker
in het onderhoud vindt en ook mooier, werd toch de keus gemaakt, af te wijken
van het orgineel voor die jaren.
Ook bij BMW, werd in die jaren erg veel veranderd, zo onderging het motorblok bijvoorbeeld van 1960 tot eind 1969 een kleine 50 veranderingen, om de zwakke punten weg te nemen, het is dus duidelijk dat er bij BMW veel aan de weg werd getimmerd om alle kinderziektes uit hun product te halen.
De spaken worden vervangen door rvs spaken.
De komende week loopt er een afspraak bij velgenspecialist Poelma in
Uithuizen, gespecialiseerd in velgen, spaken en banden. Bij dit bedrijf
vind je een zeer uitgebreid assortiment, de meest bijzondere velgen worden
hier op maat gemaakt. Het bedrijf straalt vakmanschap uit en dat geeft mij
persoonlijk veel vertrouwen. Ook hier zullen de wielnaven worden
geglaspareld.
Omdat de wielnaven natuurlijk opgesloten zitten door de spaken en dus later
niet zo maar te verwijderen zijn, is besloten deze als enigste toch te laten
stralen.
Hiervoor worden de lagers verwijderd en meteen gecontroleerd op slijtage, de
lagerruimtes worden daarna geheel afgesloten om binnendringen van glasgruis
tijdens het stralen te voorkomen.
|

 Doorslijpen van spaken

Dof, maar hier nog in geheel originele staat.
|