Wintertips

Rijd jij de hele winter door of zet je je motor op stal tot het voorjaar?

Wat je ook kiest, er moeten voorbereidingen worden getroffen. Rijd je in de winter door, dan is bescherming tegen pekel van belang. Zet je hem op stal, dan moet je ook voorbereidingen treffen, wil je je motor niet rood van de roest in het voorjaar van stal halen.

Je begint met de motor goed te wassen. Er zijn speciale middelen in de handel om de motor te reinigen. Dit spuit je erop, even inwerken en afspoelen. Daarna goed drogen. De makkelijkste manier is droog rijden. Ongeveer 10 kilometer moet het wel doen. Dan is het belangrijk om hem met een volle tank weg te zetten. De binnenkant van de tank schijnt roest-gevoelig te zijn en waar benzine zit, krijgt roest geen kans. Nu de motor toch warm is kun je meteen even de olie verversen en neem meteen even het oliefilter mee. Laat de nieuwe olie even een paar seconden door het blok lopen. Nieuwe bougies met een beetje kopervet indraaien, dan roesten ze niet vast.

Bij vloeistof gekoelde motoren, dient eens in de 2 jaar de koelvloeistof vervangen te worden, doe dit voor de winterstalling en bescherm tegen vorst.

Alle stekker-verbindingen kun je beschermen met een multi-purpose-spray. Ze smeren, reinigen en zijn vochtwerend. Niet op de contactpunten spuiten. De accu, dient vorstvrij te worden weggezet. Liefst aan een druppelaar, zodat er een constante spanning wordt gewaarborgd. Alle blanke delen en chroom kun je inspuiten met siliconenspray. Beschermt wel en is met een wasbeurt er zo weer af. Op kabeluiteinden een druppeltje multi-purpose-spray. De ketting goed invetten en loop even alle vetnippels na en vul zonodig met vet. Het bodywerk kan in de was.

Staat de motor binnen, dan is een oud laken of molton een goede bescherming tegen stof en krassen. Staat hij echter buiten, dan is een waterdichte hoes een uitkomst. Denk er wel om, dat de lucht eronder kan ventileren. Het is verstandig de motor op de middenbok te zetten. Het is nog beter om onder het motorblok een extra steun te zetten, zodat beide banden van de grond komen. Let wel op, dat de motor stabiel staat en niet kan vallen. Belangrijk is: erop te letten, dat bij het sprayen de remschijven vetvrij blijven en gebruik anders een remmenreiniger om ze weer schoon te maken. Remvloeistof trekt vocht aan, (hygroscopisch) houdt daar rekening mee. Kan nu of in het voorjaar voor de eerste rit worden vervangen. (moet zo wie zo eens per jaar gebeuren).

In het voorjaar controleren of de remmen de schijven loslaten, als de rem niet meer wordt ingeknepen. Bij terugzetten van de accu, de polen even insmeren met vaseline en let op hoe het ontluchtingsslangetje loopt, dat het niet boven "edele" delen zweeft. Controleer de bandenspanning. Controleer de koppelings- en gas-kabel, of ze soepel lopen. Rijd hem naar buiten en probeer de motor te starten, lukt dit, laat hem dan even warm draaien alvorens er mee de weg op te gaan. Na de rit controleren of er ook lekkages zijn.
Ga je deze winter wel op weg en ligt er nog pekel, spoel de motor dan met gewoon schoon koud water af.

© 2004-2005 Webdesign by Betty Smit.