2010

Klik op een foto voor de vergroting!

Het nieuwe jaar is goed begonnen. Overdag alle spullen een plekje geven en wederom 's-avonds aan, dit keer een rood/wit patchworkproject bezig. Alles moet met de hand want mijn naaimachine was al kapot toen ik op Kos was. Maar pas op 12 januari heb ik zo goed als alle spullen uitgepakt en sommige maar weer ingepakt, want ik heb er in mijn kleine kamertje geen plek voor. Alleen de belangrijkste zaken staan nu in huis. Ik heb een eigen plekje. Zo nu en dan komen vrienden langs voor koffie en maken we het gezellig. Ik kan mijn leven hier nu opbouwen. Ik kijk al uit naar het seizoen.

8555

Het gerucht gaat dat enkele hotels hun deuren een maand eerder openen dan vorig jaar, dus dat belooft al heel wat. Ik heb er alle vertrouwen in dat we weer een goed seizoen tegemoet gaan. Op woensdag 6 januari ga ik shoppen voor een garderobe-kast. Op zondag 10 januari ga ik naar de haven. Yasin vraagt of ik aan boord blijf, want hij gooit zo de trossen los. Hij heeft een boottour met een paar duitsers aan boord. Lekker even uitwaaien. Er staan bijna geen golven.

5436

's-Nachts haalt de wind aan en als ik op maandag een collega naar Antalya airport breng, ben ik verbaasd over de golven die er staan. Iets van 3 meter schat ik. Nu nog een tafel met wat stoelen op de kop tikken en als het even meezit nog een paar kasten. Op 23 januari lijkt de winter voorbij te zijn in Nederland en dus ga ik eens kijken of ik een goedkoop ticket kan scoren om even in Nederland de familie te bezoeken. Dat lukt wonderwel en op woensdag 27 januari vertrek ik en kom pas op vrijdag 27 februari terug naar Alanya. De eerste en de laatste paar nachten verblijf ik bij mijn dochter, de rest er tussenin logeer ik bij mijn vader. Ik ben dan ook bijna 4 weken verstoken van internet en dat resulteert in 913 mails in de inbox van mijn gmail. Dan heb ik nog niet eens naar de andere mailboxen gekeken.

Ik was net een paar dagen in Nederland toen het pakket dat Hanneke had opgestuurd aankwam in Alanya. Het is een week of 10 onderweg geweest. Terug gekomen in Alanya, begint een maand van vrienden bezoeken en eindeloos theetjes drinken en genieten van de middagzon. Ondertussen vorderen de patchwork-projecten 's-avonds. Op 28 maart is er dan eindelijk de eerste tour, meteen op 30 maart en 1 april weer. Dan slaan we 4 april over en gaan gestaag verder op de 8ste en de 11de. Het seizoen is begonnen!

Er staat een update voor de website van de bond en JanBMW heeft foto's gestuurd van de school-reünie, die hij graag online wil zien. Op 28 Febuari, de dag nadat ik weer terug ben in Alanya, maak ik het gelijk voor elkaar. Heb ik dat maar gehad. Maar ik kan niet op de server komen. Ook is er werk aan de winkel, hier op kantoor. We hebben kontakt met enkele Poolse dames, die deze zomer ons team komen versterken. Ik zal het kontakt onderhouden tot ze naar Alanya komen.

Op 15 April komt alle vliegverkeer in Europa stil te liggen, door de aswolk afkomstig van een vulkaan-uitbarsting op IJsland. Toeristen moeten langer in Turkije blijven en niet alleen in Turkije. Over de hele wereld, met bestemming Europa ligt het vliegverkeer enkele dagen plat. Er komt mogelijk een volgende aswolk. Geen aanvoer van nieuwe toeristen, slechte start van het seizoen.

Het aantal toersiten valt tegen. Als we terug komen van tour op 18 Mei, worden we op een strategisch punt opgewacht door Semsetin, een van onze vaste chauffeurs. We lenen zijn auto om de volgende dag onze Poolse dames van het vliegveld in Antalya te halen. Ze landen met bijna 8 uren verschil, dus moeten we de tijd doden. Met de ene dame gaan we uit lunchen, naar "onze" waterval, bezoeken ongedwongen de leerfabriek die we op onze tours bezoeken en worden nog uitgenodigd voor een Turkse avond met diner, voor we wederom naar het vliegveld gaan voor de andere dame. Eerst dan kunnen we huiswaarts en de tour voor de volgende dag klaar maken. Op dinsdag 25 Mei 's-morgens om 5 uur verongelukt er een bus van Pegas met Russische toeristen 20 km voor Antalya. Ik hoor het van een receptionist als ik bij een hotel wacht op een gast. Onderweg naar Antalya zien we hoe de vangrail is gekreukeld. Onder de brug moet de bus nog ondersteboven liggen. Natuurlijk staat er een grote file, maar we weten de verloren tijd toch grotendeels weer in te halen en komen op een nette tijd weer terug in Alanya. Ik bel mijn vader vanaf Aspendos en 's-avonds stuur ik een mailling rond om iedereen te vertellen dat ik niet in die bus zat. Het laatste weekend van Mei is er het festival. De officiële opening van het toeristenseizoen. Het aantal gasten begint wat aan te trekken en we wachten nog steeds af wat dit seizoen gaat worden. Op 3 Juli bel ik mijn jongste zoon, om hem te feliciteren met zijn verjaardag. Hij vertelt me dat hij enkele dagen tevoren zijn diploma binnen heeft gekregen. Hij is geslaagd voor het HBO en mag zich ingenieur noemen. Dus een dubbele felicitatie is op zijn plaats.

Op 6 Juli heb ik een touringcar voor mezelf met 37 Europese gasten. Maar dat is éénmalig. De aantallen varieren enorm. Dan weer maar enkelen, dan weer een midi-bus (27 stoelen) vol. Ik ken inmiddels de meeste hotels, waar we geregeld de gasten afhalen. Zo nu en dan ga ik dan ook alleen op pad met de chauffeur. Meestal een chauffeur die de hotels ook feiloos weet te vinden. Ik kan niet op mijn server komen voor een update. Lastig, maar wie weet of ik nog eens een mogelijkheid vind om de update online te zetten.
Het begint heter te worden. Begin Augustus begint met een hoge luchtvochtigheid, waarbij je 's-nachts je bed uit drijft. Mijn nekharen worden al niet meer droog en dat zal nog wel enige tijd aanhouden. Op 11 Augustus begint de periode van 30 dagen vasten. Overal ter wereld bekend als Ramadan. Hier in Turkije noemt men deze periode: Ramazan. De eerste dagen moet men even in het ritme komen en is men chagrijnig, maar dan begint men aan deze levenswijze te wennen. Maar met die hitte van elke dag boven de 40 graden, moet het een zware opgave zijn. De dagen zijn lang, heet en vochtig. Overdag wordt energie gespaard, door zich rustig te houden. Ze houden het niet lang vol. Met de hoge temperaturen is het onverantwoord om van 's-morgens 3 uur tot 's-avonds 8 uur niet te drinken.
Op 31 Oktober hebben we een klapband. Achter aan de chauffeurs kant. We hebben dubbele montering, dat wel. Maar bij de volgende afslag houden we een korte pauze bij het benzinestation, terwijl een bedrijfje er naast er een andere band onder zet. Zo, we kunnen weer veilig verder. Maar was wel een beste knal. Ik zag meteen in de buitenspiegel, dat het loopvlak er bij hing.

8114
Sesam op het veld

8159
Vee-vervoer

8597
Katoen in Serik

Begin September staat de sesam al in schoven te drogen op het veld. Een week later zien we een bijzondere vorm van vee-vervoer. Begin november staan er wagens vol met katoenbalen te wachten op een koper langs het kanaal van Serik. Uiteindelijk wordt het toch een lang seizoen. Op 15 November heb ik mijn laatste tour. Even een paar weken wachten of er toch nog een tour komt. Maar dat is niet het geval.

Dan overweeg ik om naar Nederland te gaan. Maar Mehmet Ali vertelt me op 28 November dat hij voor ons tweetjes een vlucht naar Istanbul geboekt heeft. We gaan vakantie vieren. We kunnen een flatje gebruiken van de broer van een vriend van hem. Die broer is slechtziend en zijn vrouw heeft hem verlaten, dus woont hij weer bij zijn moeder. De flat moet gebruikt worden, zeker in de winter. Er moet gestookt worden. Het kost ons niks.
We vliegen Istanbul binnen over de Fatih-brug. We zitten in een buitenwijk van Istanbul. We moeten alleen iedere dag 20 minuten in de bus naar Üsküdar. Daar gaan we bijna elke dag met een veerboot over de Bosporus naar Eminönü. De eerste dag sneupen we rond op Eminönü en bezoeken de tombe van Sultan II Mahmud. Al de tweede dag bezoeken we de Blauwe Moskee, de Hagia Sophia en het Topkapi Paleis. We bezoeken eveneens burootjes om zaken mee te doen. Business and pleasure!

Eminonu1

Het Topkapi Paleis

Topkapi01

Topkapi02

De derde dag naar Besiktas. Rijden langs het Dolmabahce paleis. Het is helaas dicht. Hier overleed Atatürk in 1938. En belanden op Taksim. Bij Taksim Square met een geweldig monument. Prachtige details. Er staat een Simitkar, waar de ronde broodjes worden verkocht, overdekt met sesamzaad. Smaakt naar een broodje pindakaas. Ze worden tegen meerprijs ook opengesneden en besmeerd met chocolade pasta of smeerkaas. Op de lange straat rijdt steeds een tram heen en weer. We lopen een Gallerie binnen en bekijken de tekeningen en schilderijen. We lopen zo maar een kerk binnen. Mehmet Ali heeft er nog nooit eentje van binnen bekeken.Dat moeten we dan even veranderen. Ook aan deze straat staat het Consulaat der Nederlanden. Altijd leuk te weten waar het is. Bij een theehuis, zien we aan de overkant hoe er traditioneel Turkse koffie wordt gemaakt in heet zand.

Koffie

Taksim1
Taksim Square

Simitkar
Een Simitkar

Tram

We lopen nog langs de toren van Galatasaray. In de loop van de week bezoeken we de Basilica systerne. Een grote regenwater tank met over de 100 pilaren er in. In het achterste gedeelte zijn een paar pilaren te kort en worden gestut met blokken met een Medusa hoofd er op. De ene is gekanteld, de andere ligt ondersteboven. Natuurlijk bezoeken we een paar keer de Grand Bazaar. Daar verdwaal je gewoon.

Galatatower
Toren van Galatasaray

GrandBazaar1
Grand Bazaar

GrandBazaar2
In de Grand Bazaar

Sarnic1
In de Basilica sisterne

We bezoeken in een heel ander gedeelte van de stad de lokatie waar ze opnamen maken van een populaire TV serie: Akasia Duragi. Onderweg er heen komen we langs een begraafplaats. En dan zie ik een steen..... als je niet beter wist, zou je denken dat deze persoon 600 jaar is geworden. Maar ze is geboren onder de Moslim-kalender en Atatürk heeft de wereld-kalender ingevoerd. We bezoeken nog Kadiköy, waar een bronzen stier staat. Daar moet je dus even mee op de foto. Elke keer als we op Üsküdar terug komen komen we langs een oud treinstation. Het is Sirkici, het station waar de laatste Orient Express stopte.

Moslimkalender

Kadikoy
De stier van Kadikoy

Sirkici
Sirkici treinstation

3 Dagen voor ons vertrek staat het beroemde treinstation van Haydirpasa in brand. We mogen er niet in,maar het moet een plaatje van binnen zijn, wat architectuur betreft. De politie rijd in Turkije altijd samen op de motor. Ben je ook tegelijk ter plaatse en het scheelt de helft benzine. Ze hebben wel de bijnaam Dolfijnen. Mogelij omdat ze met het kingedeelte van de helm open rijden. Of omdat er ook een dolfijn in hun embleem op de arm staat. Ik wil nog wel graag het aquadukt bekijken, als we er toch zijn. Met UGG boots en dikke sokken wordt het afzien als het overdag opeens 19 graden wordt. De volgende dag is het 10 graden en guur. En dat is de dag dat we een enorm eind moeten lopen om bij dat aquadukt te komen. Er lopen 6 banen onderdoor, waar verkeer doorheen rijdt.

Haydirpasa
Haydirpasa treinstation

Polis1
Politie op de motor

Aquaduct

Winteroutfit
Winter outfit van koeriers

We zijn er een week als we op maandag horen dat er vrijdags sneeuw komt. 's-Morgens is het al een hele klim om de steile weg op te komen naar de bushalte. Daar opgesloten zitten zien we zeker niet zitten. Dus besluiten we om te informeren wanneer de volgende vlucht van Onur air is. Dat is woensdags om kwart voor 5. Goede tijd. Een uur vliegen en 2 uren transfer, klinkt goed. Terug voor de avond boterham. De vriend is er niet echt blij mee, hij had ons er graag langer gehouden. Op vrijdag belt hij, dat we blij mogen zijn, dat we niet in Istanbul zijn. Alles is overstroomd. Dat was goede timing. Na onze thuiskomst gaan Meh, met Ali en ik samenwonen, een soort lat-relatie, want hij komt alleen maar slapen. Voor kerst en Oud en Nieuw heb ik een paar flessen wijn in huis gehaald en samen met Mehmet Ali zit ik het oudjaar uit.

Naar boven

© 2014 Webdesign by Betty Smit.