Ik ben inmiddels begonnen met mijn volgende project.
Restauratie, BMW R 50 uit 1969.
Deze BMW is enkele jaren terug vanuit de U.S.A. naar Holland gehaald en de huidige eigenares, een vriendin, heeft me benaderd met de vraag deze motor voor haar te restaureren.
De motor verkeerde nog in geheel orginele staat, de orginele lak en had nog maar 30.000 mijl op de teller staan, dus een kleine 50.000 km.
Om nog zo veel mogelijk de orginaliteit te behouden, vroeg ze me, om het nagenoeg onaangetaste aluminium van het motorblok, cardan etc.
niet te glasparelen.
Met deze opdracht toog ik aan het werk en begon de motor te demonteren.
Aan veel bouten en moeren was te zien dat ze nog nooit door gereedschap
waren aangeraakt.
Alle onderdelen die werden gedemonteerd, werden gekontroleerd op hun
staat en gesorteerd.
Om de orginaliteit zo veel mogelijk te behouden, zullen ook nagenoeg alle
bouten en moeren opnieuw worden verchroomd en verzinkt.
Het frame, de voorvork en achterbrug en andere delen worden niet meer
gespoten omdat er veel betere systemen beschikbaar zijn zoals o.a. het poedercoaten.
Ook de spatborden worden eerst gepoedercoat om als grondlaag te dienen,
hiervoor werden de kabelgoten uit de spatborden geslepen omdat deze rot
waren, zie foto's.
Inmiddels zijn het frame en de spatborden naar de straler en kan ik
beginnen met het voorbewerken van de overgebleven, te spuiten delen en het
slijpen en polijsten van die delen, die naar de chroom- en zinkerij moeten.
|



Het met de hand vijlen en polijsten voor het opnieuw verchromen.
|