Restauratie-project: 1969 BMW R 50.


Klik op een foto'tje voor de vergroting

Tekst en foto's: Jan de Lange

1833b

Een paar woorden over mijzelf.

Op mijn 26ste begon ik met het restaureren van motoren. Op dat moment had ik 2 motoren in mijn bezit, dat waren resp. een BMW R 27 van 1961 en een BMW R 60 van 1956.
Ik heb sindsdien een aantal éénpitters en boxers gerestaureerd en ben momenteel in het bezit van een R 35 uit 1938, een R 69 uit 1957 en een R 60/5 uit 1972, douaneuitvoering uit Frankrijk, zonder kenteken, het officiële invoer- document is aanwezig. (foto's staan op de pagina "your bike" onder de naam JanBMW).

Ik ben inmiddels begonnen met mijn volgende project.

Restauratie, BMW R 50 uit 1969.

Deze BMW is enkele jaren terug vanuit de U.S.A. naar Holland gehaald en de huidige eigenares, een vriendin, heeft me benaderd met de vraag deze motor voor haar te restaureren.
De motor verkeerde nog in geheel orginele staat, de orginele lak en had nog maar 30.000 mijl op de teller staan, dus een kleine 50.000 km. Om nog zo veel mogelijk de orginaliteit te behouden, vroeg ze me, om het nagenoeg onaangetaste aluminium van het motorblok, cardan etc. niet te glasparelen.

Met deze opdracht toog ik aan het werk en begon de motor te demonteren. Aan veel bouten en moeren was te zien dat ze nog nooit door gereedschap waren aangeraakt.
Alle onderdelen die werden gedemonteerd, werden gekontroleerd op hun staat en gesorteerd.
Om de orginaliteit zo veel mogelijk te behouden, zullen ook nagenoeg alle bouten en moeren opnieuw worden verchroomd en verzinkt.

Het frame, de voorvork en achterbrug en andere delen worden niet meer gespoten omdat er veel betere systemen beschikbaar zijn zoals o.a. het poedercoaten.

Ook de spatborden worden eerst gepoedercoat om als grondlaag te dienen, hiervoor werden de kabelgoten uit de spatborden geslepen omdat deze rot waren, zie foto's.

Inmiddels zijn het frame en de spatborden naar de straler en kan ik beginnen met het voorbewerken van de overgebleven, te spuiten delen en het slijpen en polijsten van die delen, die naar de chroom- en zinkerij moeten.

1811b

1812b

1835b
Het met de hand vijlen en polijsten
voor het opnieuw verchromen.

1799b

1850b

Het demonteren. Langzaam verdwijnt de motor uitgesorteerd in bakken en kratten.

volgende pagina


Een berichtje in het gastenboek wordt heel erg op prijs gesteld. (Mann darf auch im Deutsch schreiben im Gäste-buch.)

Naar boven

© 2005 Webdesign by Betty Smit, motormeisje.nl